021/9003

Despre „Leadership Neautentic” – la Timişoara Business Days

7 aprilie 2014, 2 comentarii
Contactează-mă!

 

     Aterizez la Timişoara după o cursă liniştită. E minunat să zăreşti de sus primăvara: copacii înfloriţi împodobesc pădurile, iar câmpurile alternează verdele crud al grâului cu culorile indefinite ale culturilor ce vor răsări curând. Nu am mai fost în Timişoara din 2002 şi, deşi ştiu că nu am timp să vizitez oraşul, ştiu că voi învăţa multe despre mediul de business de aici, de la cei ce vor fi prezenţi la Business Days, în ceea ce se anunţă cel mai mare eveniment de business al anului în oraş.

Tango cu viata

Business Days Timisoara 2014

     La Complexul Senator ajung după prânz – cu greu găseşti un loc de parcare, ceea ce nu e neapărat un semn rău, sălile de conferinţe sunt arhipline, peste 1200 de oameni au decis să participe la eveniment, să-şi asculte speakerii preferaţi sau să cunoască alţii noi, să facă schimb de idei sau de cărţi de vizită. Înţeleg că e cea mai mare sală de conferinţe din oraş şi, deşi sunt speaker Business Days de ceva timp, mă impresionează modul inedit în care scena este decorată, întrucât la această ediţie,  Business Days are un decorator: Genoveva Hossu. Ne-a surprins plăcut cu o bibliotecă uriaşă simulată, în rafturile căreia tronează câţiva parteneri importanţi Business Days, o scenă generoasă, iar scaunele pe care stau speakerii nu îmi sunt necunoscute – deşi aparent par SF, ştiu că sunt foarte comode, oricât s-ar îndoi unii la prima vedere :).

  Am participat la o masă rotundă despre educaţie, la un workshop pe tema leadership-ului şi a culturii organizaţionale şi am fost speaker în conferinţa din ziua a doua, pe tema leadership-ului autentic. Despre concluziile mesei rotunde pe tema educaţiei voi comenta într-un articol viitor. Acum, aş vrea însă să vă prezint câteva idei sumare din speech-ul meu pe tema leadership-ului neautentic:

  1. Presaţi de tumultul unei zile de lucru, orice altceva devine mai important decât întrebarea: ‘Suntem sau nu lideri autentici?’ Însă, dacă noi nu ne analizăm din când în când stilul de leadership şi nu ne lăsăm pradă unui proces de introspecţie, alţii au grijă să o facă. Dacă sunteţi în multinaţionale, stilul de leadership vă e atent analizat, asesat şi evaluat. Iar dacă sunteţi antreprenor şi teoretic nu are cine să vă evalueze, fiţi  fără grijă, întotdeauna există angajaţi, parteneri, clienţi care să pună etichete pe „coroana” voastră de lideri. Poate că nu sunt dese momentele în care ne uităm cu un ochi obiectiv la autenticitatea noastră ca lideri, însă e suficient să ne uităm la feedback-ul clienților, la rapoartele financiare și de vânzări, la gradul de implicare al angajaților (engagement), la poziționarea faţă de competiție, la gradul nostru de inovare, ca să ne dăm o notă singuri.  Cât de onești suntem când ne dăm acea notă?

2. Leadership-ul e un sport de contact, oamenii pot fi răniţi, resentimentele pot escalada şi pot conduce la etichetări, sabotaj sau folosirea ne-etică a puterii. Leadership-ul nu e pentru toată lumea! Când vorbim de lideri autentici, ne referim prea des la acei carismatici care conduc prin puterea exemplului, acei vizionari capabili să transforme lumea sau business-ul, însă evităm să discutăm despre subiecte tabu în leadership cum ar fi: jocurile sau abuzul de putere, politica de birou, raportările duble, aroganţa, manipularea … adică acele comportamente de lideri neautentici.

3. Când vine vorba de leadership … neautentic, în experienţa mea de conducere, precum şi în cea de consultant, am întâlnit cam toate comportamentele pe care le-am intitulat mai sus ca „neautentice”, plus altele ce conduc fără doar şi poate la eşec în leadership. Aş menţiona mai jos câteva:

– Lipsa viziunii şi a strategiei. Liderii fără viziune nu o vor avea şi gata! Ei nu pot inspira echipe, nu pot motiva, nu pot crea o valoare sustenabilă. Job-ul unui lider este să alinieze organizaţia la o viziune clară şi tangibilă, ori asta nu se poate întâmpla când un orb conduce alţi orbi.

– Sindromul „Il Lidero Maximo”:  ‚Facem aşa, pentru că aşa spun eu, tu eşti aici să executi; eu sunt la butoane şi nu greşesc niciodată, iar de o fac, nu voi recunoaşte în veci; nu deleg, căci numai eu pot executa cel mai bine ceea ce solicit’ etc. L-aţi întâlnit? 🙂

– Talent killer: acei lideri la umbra cărora nu creşte nimic, căci sunt fie prea complexaţi şi temători să nu-şi piardă rolul în favoarea vreunui lup tânăr sau pur şi simplu nu au competenţa de a creşte în jurul lor talente menite să stimuleze performanţa şi inovaţia în organizaţie, capabile să joace rolul de succesori în leadership pe viitor.

– Moartea pasiunii pentru viziune, rol. Când liderul nu mai este motivat de viziunea organizaţiei, de rolul pe care îl joacă, trebuie să ştie că lipsa pasiunii devine contagioasă şi se reflectă atât de uşor în lipsa de motivarea a echipei, în percepţia clienţilor şi a partenerilor despre întreaga organizaţie, încât toţi o vor recunoaşte.

– Eşecul în a da un exemplu personal. Am întâlnit lideri ce solicită angajaţilor să fie punctuali, să îşi respecte promisiunile faţă de clienţi, să fie etici, să nu dea şpagă, să răspundă cu promptitudine la cerinţele partenerilor lor, să fie loiali, să îşi dezvolte talentele în organizaţie, să încurajeze spiritul inovativ în colectiv, însă eşuează lamentabil în a conduce prin puterea exemplului personal!

– Cultura organizaţională. Ce e „aia”? Ca lideri, nu lăsaţi cultura organizaţiei să evolueze ca buruienile într-o grădină fără de grădinar! Ghidaţi-o, desenaţi-o, aşa cum vă doriţi şi apoi aveţi grijă pe cine lăsaţi să intre pe uşa din faţă: valorile, comportamentele, atitudinile, etica nu sunt doar nişte cuvinte frumoase.

– Gândire în graniţele oraşului/comunităţii în care funcţionează business-ul. Lumea în care funcţionăm este o lume globalizată, de care antreprenorii români se folosesc foarte puţin. Încă ne trasăm graniţe geografice în mentalul nostru atunci când ne gândim strategiile de business. Nu gândiţi atât de mic! Gândiţi global, ieşiţti din aria voastră de confort!

   

     Doar pentru că eşti la butoane sau „in charge”, nu înseamnă că ai întotdeauna toate răspunsurile corecte. Însă, angajaţii tăi, coechipierii sau clienţii îţi pot spune cu uşurinţă când te prefaci. Doar pentru că ai un rol cu autoritate, nu înseamnă că vei primi tot suportul angajaţilor, coechipierilor. Da, sigur, vei avea corpurile şi timpul lor 8h/zi însă ca să câştigi angajamentul lor, motivarea lor, inima lor … pentru asta e nevoie de leadership autentic: de lideri care conduc prin puterea influenţei, de lideri care pot imprima o viziune şi pot construi o cultură a lucrului bine făcut, de lideri care pot conduce implicându-i pe alţii, de lideri care au capacitatea de a transforma business-ul şi talentele ce formează echipa.

            Am lăsat în urmă Timişoara Business Days nu fără a aprecia încă o dată echipa Business Days, care – ca de obicei – a făcut o treabă grozavă şi, nu în ultimul rând, echipa de speakeri Business Days, alături de care îmi face întotdeauna plăcere să dezbat subiecte interesante sau pur şi simplu să glumim într-un cadru interesant, cum numai organizatorii Business Days ştiu să ofere. Ne revedem la Business Days Cluj, Iaşi, Bucureşti!

(Foto: Mihai Toth)

Comentarii

Comentarii (2)

  1. Iulian spune:

    Foarte util. Multumesc!

  2. […] aparent par SF, ştiu că sunt foarte comode, oricât s-ar îndoi unii la prima vedere”, Amalia Sterescu, Senior Business Consultant […]

Adauga comentariu

Azi ai făcut ceva pentru visul tău?

Resurse gratuite

E-book
gratuit

"Vreau să-mi schimb cariera"
vreau acces

Ghidul tranziției
în carieră

pas cu pas
vreau acces

Public
Speaking

resurse gratuite
vreau acces
© 2017 Amalia Sterescu Designed by: Live Design