021/9003

Outsourcing Romania – trăim sau murim?

27 februarie 2013, 0 comentarii
Contactează-mă!

Studii recente efectuate de companii specializate în analiza pieţei de servicii IT şi BPO arată o serie de trenduri interesante pentru intervalul 2013 – 2017. Spre exemplu, conform ultimului studiu publicat de HfS se desprind câteva idei importante ce constituie un real suport pentru specialiştii ce activează în piaţa de outsourcing, inclusiv pentru cei din România.

– În evoluţia pieţei globale a serviciilor IT se întrevede o creştere de 3,5% în 2013, iar în cea de BPO (Business Process Outsourcing) de 5,1%;

Tango cu viata

– Piaţa globală de BPO şi IT Services are în prezent o mărime de $952B din care $648 IT Services şi $304B piaţa de BPO; În cadrul acestei pieţe, cea mai mare pondere la nivel global o au Serviciile Profesionale de IT care ocupă 33% din această piaţă, respectiv $309B;

– În aria BPO – Shared Service Center-urile pe HR (creştere 5,6%), Finanţe şi Contabilitate (creştere 7,8%) vor cunoaşte cea mai mare creştere în 2013;

– Estimarea ritmului de creştere al pieţei de servicii BPO, pe regiuni ale lumii, în intervalul 2013-2017 arată în continuare o detaşare a regiunii ASIA PACIFIC (creşte 8,1%), urmată de America Latină (creşte 7,4%), EMEA (creşte 6,3%) şi America de Nord (5,3%). Interesant este că în evoluţia creşterii pieţei de servicii BPO – CRM, EMEA pierde teren şi este pe penultimul loc ca ritm de creştere 2013-2017 (creşte doar 4,4% vs.11,1% Asia Pacific);

– America Latină se pare că devine destinaţia cheie pentru BPO-urilor ce acomodează servicii de finanţe şi contabilitate precum şi servicii de HR. Trendul de creştere al Americii Latine în acest sector este net detaşat de al celorlalte regiuni;

– EMEA reuşeşte să menţină un loc 2 după ASIA PACIFIC ca ritm de creştere estimat pentru servicii specifice/nișate acoperite de industria BPO;

– În concluzie, următorii ani vor aduce o abordare mult mai matură a strategiei de outsourcing/BPO/shared service centers din partea corporaţiilor. Era incertitudinii şi a scuzelor a trecut, e timpul pentru execuţie, inovaţie şi soluţii hybrid = Global Business Centers;

– Clienţii din outsourcing vor obţine în general ceea ce au plătit: eficientă şi costuri reduse. Dar nu vor obţine ceea ce mai nou îşi doresc şi anume: inovaţie, competență analitică şi resurse talentate în “strategic skills” ce vor fi la mare căutare.

Cum va fi impactată piaţa de outsourcing din România? Iată mai jos câteva opinii personale:

– Costul nu va mai fi criteriul principal pentru care corporaţiile vor dori să externalizeze, vor avea aşteptarea ca furnizorii să se implice mai activ în realizarea strategiilor corporatiste şi să-şi pună la bătaie resursele talentate şi inovaţia. Câte din BPO-urile, Contact Centerele, Shared Service Center-urile din România vor avea abilitatea să facă acest switch fără o investiţie în dezvoltarea abilităţilor strategice şi a talentelor interne? Rămâne de văzut.

– Migrarea business-ul externalizat cât mai aproape de locaţia clientului face ca piaţa de BPO/Shared Service Centers din România să scadă temporar – business-urile existente nu mai cresc cu acelaşi ritm ca în anii anteriori iar oferta locală pentru atragerea business-ului nou din exterior nu s-a schimbat semnificativ din 2008, aş spune că s-a mai deteriorat puţin . Ex: lipsa suport guvernamental pentru industrie; Ritmurile rapide de creştere nu au permis consolidarea unor abilităţi sau dezvoltarea acelor pepiniere de talente necesare acum pentru a face switch-ul de la partener în reducerea costurilor la partener în crearea de valoare adăugată pentru clientul final; Sistemul educaţional nu suportă industria outsourcing pe termen lung în România s.a.

– România pierde teren o dată – la nivel mondial (încă suntem în top 50) – prin strămutarea externalizării în zone apropiate de headquarterele principalelor corporaţii americane , în America Latină. În al doilea rând pierde teren în interiorul EMEA prin luptă acerbă de atragere de investiţii noi în Polonia şi Cehia – susţinute şi de un lobby puternic. Puţinele asociaţii de profil locale menite să sprijine şi să ofere vizibilitate outsourcing-ului în România sunt mai mult reactive decât active.

Avantajele reale ale României ca destinaţie de outsourcing sunt incontestabile, ele rămân: varietatea limbilor străine (24) concentrate într-o singură locaţie, abilităţi rare tehnice – combinate cu abilităţi manageriale, multiple locaţii de outsourcing cu pool-uri diferite de sourcing, preţuri mici de real estate comparativ cu alte locaţii europene, infrastructura IT, cultura europeană etc. – numai că, nu sunt suficient susţinute şi reprezentate în exteriorul României. Decăderea Egiptului frământat politic – ca destinaţie de outsourcing a fost pentru scurtă vreme un avantaj pentru România. Înflorirea Africii de Nord ca destinaţie de outsourcing precum şi politica constantă de reduceri oferită de guvernele altor destinaţii de outsourcing europene – fac ca lupta României în spaţiul outsourcingului european să nu mai fie atât de simplă.

Bătălia trebuie câştigată prin acţiunea unitară a tuturor reprezentanţilor jucătorilor din piaţa de outsourcing românească, prin construirea unei comunităţi puternice menită să ţină piept switch-ului de direcţie şi destinaţie la care asistăm în ideea în care, suntem cei mai interesaţi să menţinem şi să dezvoltăm această industrie pe termen lung, în acest spaţiu geografic . Să nu uităm că, în plină perioada de criză economică , industria de outsourcing din România a generat peste 11,000 de locuri de muncă în intervalul 2008-2012 – conform Asociației Business Service Leaders România. Aşadar, dacă îţi desfăşori activitatea în outsourcing-ul din România, urmăreşte-mi blogul şi vei afla veşti interesante în această direcţie.

Comentarii

Adauga comentariu

Azi ai făcut ceva pentru visul tău?

Resurse gratuite

E-book
gratuit

"Vreau să-mi schimb cariera"
vreau acces

Ghidul tranziției
în carieră

pas cu pas
vreau acces

Public
Speaking

resurse gratuite
vreau acces
Mai multe resurse gratuite
© 2017 Amalia Sterescu Designed by: Live Design