Contact

Am fost achiziționați! Sau cum să ai succes ca lider când îți schimbi angajatorul fără voia ta!

6 august 2019, 0 comentarii
Contactează-mă!

Chiar dacă în piața locală achizițiile poate nu sunt atât de frecvente sau răsunătoare asta nu înseamnă că nu există angajați care nu experimentează cum este să îți schimbi angajatorul fără voia ta! Am discutat cu o serie de lideri din organizații cu prezență în România, organizații care achiziționează frecvent alte companii cu scopul de a-și mări cota de piață sau care au fost achiziționate la rândul lor de companii mai puternice. Având în spate propriile-mi exemple în acest sens, am vrut să înțeleg care este profilul leaderului care continuă să aibă succes în perioadele aspre de tranziție pe care le implică un proces de achiziție și ce ar trebui în general să știm dacă trecem printr-un astfel de proces.  

Ce ar trebui să cunoști mai în detaliu:

  1. Ca lider e important să înțelegem tipul achiziției, implicațiile acesteia, granițele comunicării în perioada de tranziție. Iși va păstra compania achiziționată propria cultură sau va fi un proces de tranziție totală la modul în care face business compania ce v-a achiziționat? Ce se va păstra din procesele actuale în relația cu clienții? Care sunt competențele cheie de care compania va avea nevoie în continuare pe viitor? Cine sunt cei care le posedă și care vor rămâne  să ducă tranziția mai departe? Ca lideri, ce aveți voie să comunicați și ce nu din tot acest proces amplu de tranziție – către echipe, clienți, parteneri, piață.. Așadar află răspunsuri ca să operezi cât mai bine cu informațiile pe care le ai, în noul context.
  2. De multe ori informația sau certitudinea pe care o cauți într-un astfel de context nu există. Știi competența aceea ”dealing with ambiguity” după care ai fost evaluat adesea? Acum e momentul să o exersezi din plin. Chiar dacă ai puține informații, echipa ta se așteaptă ca tu să setezi direcția în această perioadă de tranziție când totul se mișcă ori prea lent ori prea rapid – în funcție de contextul legal al achiziției și de deciziile care se iau.
  3. Poate că cel mai aspru aspect al unei achiziții este că trebuie să accepți că angajatorul tău s-a schimbat! Care sunt noile valori după care se ghidează organizația? Care sunt noile standarde? Care este noua cultură a companiei? Informează-te și negociază în interiorul tău cum vei absorbi toate aceste schimbări – dacă nu contravin principiilor și valorilor tale.

Avizi de informații tindem să ne uităm către cei cărora le raportăm și suntem oarecum frustrați că nu primim certitudinile sau informațiile de care avem nevoie însă nu uitați, liderii din top management trec și ei prin aceeași schimbare, și ei au incertitudinile lor mai ales că mulți din ei nu știu încă dacă mâine vor mai avea un job așa că a conduce prin puterea exemplului personal e esențial în acest context.

Comportamente pe care ar trebui să le eviți. I-am întrebat pe cei intervievați care au fost liderii care nu au rezistat unui proces de achiziție, ce comportamente le-a dăunat. Iată mai jos câteva concluzii:.

  1. Rezistența la schimbare. Deși există tentația naturală de a păstra status quo-ul, din experiență proprie spun că în astfel de tranziții e greu să te așezi contra valului. Mai bine concentrează-ți energia pe identificarea de oportunități pentru clienți și pentru echipa ta.
  2. Angajamente exagerate, nerealizabile. Comportamentul opus rezistenței la schimbare este tentația liderilor de a-și asuma mai mult decât pot duce din dorința de a fi acceptați de noul leadership, de a rămâne în continuare la masa deciziilor!
  3. Toxicitate crescută. Știți voi, liderul care simte că are mai mult de pierdut decât de câștigat din noul context și care împroașcă cu venin cu orice ocazie, nimic nu e cum trebuie, nimic nu mai funcționează bine, tot tabloul nu va duce la nimic bun.. etc.
  4. Pierderea focusului . Există lideri care sunt deturnați de la obiectivele existente pentru că e prea mare zgomot de fond în ceea ce privește achiziția și uită să se concentreze pe realizarea obiectivelor vechi sau noi tocmai acum când compania are cel mai mult nevoie de performanță.
  5. Sunt frustrat și mă plâng vs. acționez. Când doza de frustrare și inacțiune predomină, efectul este devastator pentru reputația liderului.
  6. Trăiesc în trecut. ”Pe vremea când… ce bine era…” Colecționează tricouri, pixuri, agende cu vechiul logo al companiei, sunt nostalgici, privesc mai mult în trecut decât la viitorul noii construcții.

Ce îți poate fi de ajutor

  • Ia o decizie personală vs. cultura noii companii. Te vei adapta? Cum? Îți dorești asta cu adevărat?
  • Concentrează-te pe zona ta de responsabilitate actuală, pe rolul tău pe obiectivele de performanță vechi și noi. Nu deveni oponentul schimbării  doar pentru că ți-e teamă și eviți acel dialog interior necesar în acest context. Nu acționa dintr-o zona de teamă ci dintr-o zonă de echilibru fiind conștient pe deplin de valoarea pe care o poți aduce în orice context profesional!
  • Evită-i pe cei toxici, chiar nu îți sunt de ajutor!
  • În incertitudine sau absența informațiilor importante, setează noi obiective pentru echipă și pentru tine personal menite să sprijine business-ul și clienții săi. Pentru că asta fac liderii, conduc chiar și în perioade de ambiguitate.
  • Du-ți abilitățile de project management la alt nivel. Ia feedback de la manageri, echipe afectate, alocă taskuri, asumă-ți responsabilitatea pentru noile targeturi, fii proactiv. În incertitudine, pregătește atât planul A de acțiune pentru echipa ta dar și planul B.
  • Colaborează! Ascultă opiniile altora, frustrările, identifică oportunități pentru membrii echipei pentru a contribui și ei la discuții. Mulți se vor comporta ca victime, transformă-i prin speech-ul tău inspirațional și prin propriul exemplu în partizani ai schimbării.

Achizițiile sunt un test interesant pentru orice lider, pentru capacitatea sa de a conduce în vremuri tulburi, pentru capacitatea sa de management al schimbării – întrebarea care rămâne întotdeauna este: vrei să fii parte a unei companii de succes sau a uneia mai puțin productive? Activează-ți tot ce ai mai bun căci achiziția este un test în sine pentru competențele tale de leadership, experiență din care vei învăța înzecit!

Sursa foto: watertechonline.com

Recomandările Amaliei

Mastering
Public Speaking

19 septembrie – București
detalii și înscriere

Managers Bootcamp

detalii și înscriere

Managementul brandului personal

10 octombrie, București
6 noiembrie, Cluj
detalii și înscriere

Networking strategic

detalii și înscriere

Digital Leadership

detalii și înscriere

Managementul tranziției în carieră

detalii și înscriere

Comentarii

Adauga comentariu

Comunitate
Intră în comunitate!
Fă-ți cont gratuit!
1 unic
Conținut dedicat
strict acestei comunități
2 gratuit
Materiale gratuite sau contra cost pentru dezvoltarea ta sau a echipei tale
3 variat
Articole, ebooks, materiale video, mini traininguri

Contul de membru al comunității Amalia Sterescu îți oferă acces exclusiv la resurse profesionale special create.

Vreau cont gratuit
Azi ai făcut ceva pentru visul tău?
© 2019 Amalia Sterescu Politica de confidențialitate Politică privind Cookies Harta site Designed by: Live Design