Contact

Cum transformi angajații în Ambasadori ai Brandului

Amalia Sterescu \ Cum transformi angajații în Ambasadori ai Brandului

S-a dus vremea în care angajații intrau cu teamă pe LinkedIN ca să nu afle angajatorul sau managerul direct că își caută de lucru. Astăzi angajații devin creatori de conținut în social media, își cresc comunitățile online în funcție de interesele lor profesionale sau de pasiunile lor, sunt activi și pentru mulți,  primul contact,  prima strângere de mână cu un angajator sau potențial client –  are loc mai întâi online!

Pe de altă parte, companiile au înțeles astăzi că angajații lor vin la pachet nu numai cu competențe și experiențe profesionale anterioare  ci ”aduc” cu ei  comunități online în care sunt activi și uneori au branduri personale puternice. În era digitală, business-urile, în special cele din zona serviciilor – nu mai adresează individul ci întreaga sa rețea de contacte căci astăzi totul se interconecteză facil online.

Se pot folosi companiile astăzi de brandurile personale ale angajaților lor prin cointeresarea acestora?

Răspunsul este da, dar nu oricum. Multe companii multinaționale cu filiale în România au văzut în prezența online ori prezența în diverse comunități a angajaților lor –  o oportunitate ce merită explorată spre beneficiul tuturor celor implicați. Ca Personal Branding Strategist m-am implicat în ultimii doi ani în creionarea a câteva programe de ”Employee Brand Advocacy” pentru industrii diferite sau pe românește spus ”Ambasadori de Brand” – programe realizate nu cu implicarea unor influenceri locali ci cu implicarea directă a unor grupuri interne de angajați, pasionați de joburile lor, de brandul companiei pentru care lucrează.

Un Program de Ambasador de Brand cu Resurse Interne presupune participarea voluntară a unui grup de angajați cu prezență puternică în social media sau diferite comunități de interes, într-un efort cumulat și inedit de promovare a Brandului companiei angajatoare. Voluntarii interni selectați sunt instruiți și pot fi ajutați să se poziționeze ca experți în domeniile lor în timp ce compania deschide astfel publicului o fereastră inedită spre cele mai frumoase povești/inițiative din activitatea sa!

Ambasador de Brand cu Resurse Interne – argumente în favoarea acestui tip de program

Ambasadori de Brand cu Resurse Interne – iată câteva din lecțiile mele

Ce funcționează bine:

  1. Multe companii aleg să piloteze mai întâi și să ofere rolul de Ambasador de brand  inițial fie membrilor echipei manageriale/Sr. Leaderi cu o prezență activă, fie unor specialiști cu o bogată activitate online. Ulterior o parte din companii extind invitația și altor angajați.
  2. Clarificarea așteptărilor – este esențial ca angajații invitați să înțeleagă că este un efort voluntar, că va fi necesar să respecte anumite reguli de comunicare în social media în acord cu politicile companiei, că vor primi suport nu numai prin instruire în personal branding dar și pentru poziționarea lor ca experți în industrie sau în domeniul lor de activitate.
  3. Proiectul are și mai mare succes daca este susținut direct de CEO și oferă expunere directă angajaților la Board/Sr.Leadership.
  4. Companiile care au implementat un astfel de program au înțeles nevoia de instruire a angajaților în personal branding, team branding,  comunicare eficientă în social media și le-au oferit astfel de programe.
  5. Cum nu e important ca ambasador să comunici pe ce canale social media îți place ție ci pe acelea de unde comunitatea brandului tău își ia informația – multe programe nu targetează doar platformele social media ci și participarea ambasadorilor la evenimente față în față ca speakeri ori moderatori.
  6. Programele de recompensă non monetară pentru Ambasadori impulsionează pozitiv evoluția programelor. Angajații simt nevoia să fie sprijiniți și stimulați de către companie în demersul lor voluntar, simt nevoia să fie recunoscuți pentru efortul lor și foarte important să li se permită să rămână autentici.

Ce funcționează mai puțin bine

  1. Ca manageri/lideri suntem obișnuiți să operăm în echipe, așa am fost educați. De aceea cei cărora le revine responsabilitatea într-o primă fază de a pilota o astfel de inițiativă o administrează ca pe o Echipă și nu ca pe o Comunitate de Ambasadori. Și asta poate fi o eroare. Comunitățile sunt construite prin alinierea echipelor, ca bucăți de cod care se unesc pentru a forma un singur program. Sunt interactive, necesită IMPLICARE, depind de membrii lor și toți sunt egali! Nu există ierarhii. Și mai există libertatea de a ieși oricând consideri că nu mai poți servi scopului comun. Pentru a construi cu adevărat o comunitate trebuie să acceptăm că avem nevoie de educație în acest sens și că putem învăța cu succes din exemplele altor inițiative din industrii diferite.
  2. Din dorința de a avea control asupra comunicării în social media multe companii impun Ambasadorilor lor interni ce conținut să popularizeze ori asta îi poate demotiva pe partcipanții în proiect, aceștia  vor să rămână autentici prin ceea ce împărtășesc, simt nevoia să-și negocieze constant nivelul de împuternicire.
  3. Nu toate companiile măsoară eforturile ambasadorilor, acestea nu se regăsesc în KPIs ca ”Reach, Engagement rate, Virality rate, Video views, Social share of voice, Top Contributors, Traffic” etc. Ori se știe că obții ceea ce .. măsori.
  4. Un astfel de program funcționează mai greoi dacă nu este susținut intern de o cultură care stimulează implicarea angajaților.

Care sunt cele mai bune practici la nivel internațional când vine vorba de Ambasadori de Brand cu Resurse Interne?

  1. Astfel de proiecte sunt gestionate ca și Comunități nu ca și Echipe operaționale ierarhizate. Comunitatea se întâlnește regulat, împărtășește din bunele sale practici ori vulnerabilități, își face transparent efortul pentru bunul mers al comunității. Procedurile de intrare și ieșire din comunitate sunt clare și agreate de toți participanții ca și principiile de funcționare ale comunității.
  2. Aplicații interne în care Ambasadorii sunt evidențiați cu profilele lor, interese, număr de urmăritori (followers), canale preferate de comunicare, angajamente de public speaking etc. sunt utile în folosirea eficientă a resurselor grupului.
  3. De multe ori Ambasadorii sunt invitați să creeze strategia de social media a companiei și li se oferă imputernicirea de a deveni creatori de conținut în funcție de pasiunile și abilitățile lor. Pe de altă parte compania sprijină promovarea ambasadorilor săi ca experți în domeniile lor.
  4. Unele companii pun la dispoziția Ambasadorilor pe lângă ghiduri importante ca Ghidul Social Media al Ambasadorilor de Brand și o Bibliotecă de Conținut online, texte redactate de echipa de comunicare a companiei pe care Ambasadorii le pot folosi în comunicarea lor în social media.
  5. În marea majoritatea programelor de Ambasadori de Brand cu Resurse Interne, companiile le asociază și programe de Reward & Recognition accentul punându-se pe motivarea non monetară.

Printre companiile globale are au implementat cu succes astfel de programe se numără Starbucks – aici angajații sunt numiți ”parteneri” și au un rol activ în comunicarea internă, Electronic Arts – care și-a mărit comunitatea online la peste 1M și cu ajutorul angajaților ori Dell unde Ambasadorii postează cam 80% informații utile, educative și doar 20% despre brandul angajatorului lor – ca să mențonez doar câteva.

Pentru mai multe idei despre utilitatea acestor programe mă puteți contacta ca de obicei pe office@amaliasterescu.ro până atunci: Spuneți-vă povestea în mod autentic!

Sursa foto: shrm.org

Data articol: 3 octombrie 2022
Leadership
Leadership

cu Amalia Sterescu

© 2022 Amalia Sterescu Politica de confidențialitate Politică privind Cookies Harta site Designed by: Live Design