Iași – steaua outsourcing-ului regional românesc

Amalia Sterescu \ Iași – steaua outsourcing-ului regional românesc

Am vizitat Iașiul în ianuarie 2015 și mi-am spus atunci că acest oraș va avea forța să se transforme și să evolueze rapid, dacă vor exista viziune și suport local. Deși eram la curent cu prezența unor nume importante din industria de business services/outsourcing (ex: pionieri ca Xerox, Capgemini, Endava, Amazon care au pus Iașiul pe harta outsourcing-ului), exista o anumită latență inexplicabilă în acest oraș, ce funcționa ca o reală barieră în calea progresului sau ca destinație preferată de outsourcing.

Am revenit în 2016, iar transformarea a fost vizibilă. Ultima redută a outsourcing-ului regional românesc fusese cucerită!

Jucătorii mai vechi din business services/outsourcing s-au extins, alți jucători ce și-au asumat mai puține riscuri inițial au prins curaj, deschizând centre de suport sau reprezentanțe în Iași, piața de real estate a înflorit pe segmentul spații de birouri, au apărut din ce în ce mai multe inițiative private menite să închege parteneriate locale între mediul de business și învățământul universitar, s-au deschis la nivel local școli informale de IT. Astfel, orașul a intrat, pe bună dreptate, într-un soi de efervescență, s-au creat locuri de muncă, au fost atrase resurse din localități limitrofe, s-a investit în real estate, s-au creat portofolii de carieră, s-au dezvoltat toate celelalte servicii conexe deservirii industriei locale de outsourcing/business services.

Plimbându-mă prin centrul orașului deunăzi, am auzit vorbindu-se engleză, japoneză, franceză. Am văzut tineri studenți efervescenți, implicați în acțiuni de voluntariat, am văzut clădiri de birouri ce încep să prindă contur, am văzut un terminal de aeroport în sfârșit terminat, am văzut efort – efortul de a dezvolta un oraș cu atât de mult potențial, dar care a stat cam mult în umbră în ultimii 10 ani.

Din estimările mele, în prezent, 10.000 de oameni deservesc în Iași industria de business services/IT/outsourcing – o piață în creștere accelerată, dacă e să ne luăm după intențiile deja exprimate ale unor jucători locali, de a se extinde și în 2016-2017. Un alt element esențial ține de tipul de business transferat la Iași: dacă în 2008 vorbeam de o piață de contact center și activități de suport, acum jucătorii își cresc din ce în ce mai mult gradul de complexitate al business-ului operat la Iași, pentru că și forța de muncă angajată în această industrie a căpătat mai multă expunere și, deci, experiență.

Dacă ar fi să analizez evoluția altor orașe din Tier 2, aș putea spune ca Iașiul se află deja la răscruce: își poate continua ascensiunea frumos sau poate să intre în cercul vicios al bătăliei ofertelor salariale – bătălie generată de disproporția dintre cerere și disponibilitatea resurselor umane cu anumite competențe.

Există șansa ca acest oraș să depășească problematica orașelor din Tier 2, dacă jucătorii locali vor alege să-și crească gradual business-ul, dacă va exista dialog între jucătorii locali, dacă preocuparea pentru cultivarea resurselor umane încă de pe băncile școlii va fi reală și va fi văzută ca o investiție strategică. Așa cum există și neșansa ca acest oraș să se sufoce sub povara creșterii costurilor overhead, prin abordări superficiale cu impact pe termen scurt.

Suntem în 2016 – pe firmament au apărut alte ”redute” din Tier 2, Tier 3 cucerite și ele ușor, ușor, iar realitatea ne învață că e greu să te menții vedetă pe harta outsourcing-ului, în general, căci investitorii știu să pună rapid și atent degetul pe hartă, uneori în alte zone geografice, alteori ceva mai aproape.

Iașiul e încă dezirabil, e încă ofertant pentru investitori, există acolo un efort cumulat al mai multor forțe ce își doresc ca acest oraș să crească în această direcție, o efervescență menită să-i dea Iașiului ceea ce i-a lipsit în intervalul 2006-2013: vizibilitate asupra competențelor resurselor sale, informație accesibilă, voința de a construi strategic în această direcție!

Când vine vorba de menținerea atractivității unui oraș ca destinație de outsourcing, vorbim în primul rând de coeziunea unor forțe ce trebuie să învețe să lucreze bine impreună: jucătorii locali, real estate, educație, administrație publică locală. Va trece Iașiul testul timpului ca destinație de outsourcing/business services? Personal, sunt optimistă și cred într-un răspuns pozitiv.

Autor: Amalia Sterescu

CEO Outsourcing Advisors

www.outsourcingadvisors.ro

Data articol: 1 septembrie 2023
Leadership
Leadership

cu Amalia Sterescu

© 2024 Amalia Sterescu Designed by: Live Design