Cum să ai o atitudine proactivă la job: Sfaturi și idei
Felul în care te comporți la locul de muncă, modul în care reacționezi și îmbrățișezi sarcinile zilnice spun multe despre tine, atât ca om în general, cât și ca angajat. Dacă ai arunca acum o privire asupra anunțurilor de angajare din aria ta, oricare ar fi aceasta, ai observa că tot mai mulți manageri pun un mare accent pe proactivitate.
Să fii o persoană proactivă înseamnă să îți dorești cu adevărat să fii văzut de cine trebuie. Fie că visezi la o avansare ori la obținerea unui loc de muncă mai bine plătit, proactivitatea te va face remarcat. Cu o astfel de atitudine, vei obține beneficii substanțiale atât în plan personal, cât și la nivel de companie.
Înainte de a despica firul în patru, trebuie să știi care este diferența dintre proactivitate și reactivitate. O persoană reactivă răspunde solicitărilor primite, fără să ridice probleme. În schimb, o persoană proactivă gândește și acționează înainte de a primi un anumit stimul. Vorbim aici despre anticiparea solicitărilor, planificare și executarea zilei de lucru fără ca superiorul să ceară anumite directive specifice.
Ce înseamnă să fii proactiv la job
Înainte de a-ți creiona planul pentru avansare, nu ar strica să-ți faci o autoevaluare la locul de muncă. După ce găsești un răspuns corect și afli unde te poziționezi în raport cu visul tău, poți acționa în consecință. S-ar putea ca aici să ai nevoie de un mic ajutor. Află, în continuare, ce înseamnă atitudine proactivă la locul de muncă.
Definiția proactivității în contextul profesional
Proactivitatea în contextul profesional se referă la capacitatea unui angajat de a anticipa evenimentele, de a prelua frâiele și de a acționa autonom, fără să aștepte instrucțiuni exacte. Ne referim la o atitudine care depășește simpla reacție la stimuli și se focusează pe identificarea de noi oportunități, pe anticiparea situațiilor complexe și pe contribuția activă la succesul echipei. Ai înțeles bine, lucrul în echipă este un avantaj al angajatului proactiv.
Caracteristicile angajaților proactivi
A avea o atitudine proactivă nu înseamnă a fi întotdeauna încordat, gata să intri în competiția vieții cu colegul din dreapta biroului tău. Iată care sunt, pe scurt, caracteristicile angajaților proactivi:
- Inițiativă: Să fii proactiv înseamnă să vezi oportunitățile acolo unde alții nu reușesc, să te afli în fruntea proiectelor mărețe, să preiei inițiativa și să-ți exprimi clar și concis punctul de vedere;
- Determinare: Nu e ușor să rămâi tot timpul determinat, dar persoanele proactive reușesc cumva să-și mențină interesul. Ei sunt angajații sau liderii pe care nu ii doboară nimeni și nimic;
- Concentrare: Și capacitatea de concentrare își găsește foarte bine locul în acest context. Persoanele proactive își rezolvă sarcinile fără a se lăsa distrase;
- Capacitate analitică: Profesioniștii din orice domeniu au capacitatea de a înțelege în profunzime situațiile cu care se confruntă. Ei sunt cei care împart problema în probleme mai mici care își găsesc rapid o rezolvare. Ei sunt cei care văd totul clar, indiferent de situație;
- Capacitatea de a vedea viitorul: Fiecare acțiune este gândită în așa fel încât să-și aducă toată contribuția în viitor.
Beneficiile unei atitudini proactive la locul de muncă
Atitudinea proactivă este un mare avantaj în lumea profesională, unul care îți poate aduce numeroase avantaje atât la nivel individual, cât și la nivelul întregii echipe. Detaliem mai jos.
Impactul asupra carierei și dezvoltării personale
- Angajații proactivi au șanse mai mari de a avansa;
- Proactivitatea contribuie activ la sporirea încrederii în propriile capacități;
- Proactivitatea contribuie, de asemenea, la îmbunătățirea abilităților – prin setea de cunoaștere și autodepășire;
- Persoanele proactive primesc schimbarea cu zâmbetul pe buze.
Efectele asupra echipei și organizației
- Angajații proactivi vin cu idei proaspete și îi motivează pe toți cei din jur;
- Angajații proactivi sunt cei care vin cu soluții inovatoare, benefice pentru organizație;
- Ei sunt cei care au rezolvarea problemei înainte ca aceasta să se instaleze;
- De asemenea, ei sunt cei care contribuie activ la crearea unui mediu de lucru colaborativ.
Sfaturi practice pentru a dezvolta o atitudine proactivă
Atitudinea proactivă nu se dobândește peste noapte, dar cu muncă și devotament, poți deveni și tu o persoană îndrăgită de toți cei de la birou. Iată ce trebuie să faci:
- Fii curios: Pune cât mai multe întrebări și îndrăznește să descoperi noi perspective! Fii receptiv și nu lăsa sarcinile să te copleșească;
- Organizează-ți munca: Alege să te ghidezi în muncă după obiective SMART, creează un plan de acțiune și folosește-te de toate instrumentele de organizare pe care le ai la îndemână;
- Preia inițiativa: Oferă sugestii atunci când ai idei noi, oferă-te voluntar atunci când timpul îți permite și lucrează zilnic la construirea relațiilor interpersonale;
- Gândește, gândește și iar gândește: Ce spui ca începând de mâine să te concentrezi pe soluții, nu pe problema în sine? Păstrează-ți motivația cu ajutorul gândurilor pozitive și încearcă să anticipezi obstacolele. Sigur le vezi, trebuie doar să privești în direcția corectă.
Exemple de comportament proactiv la locul de muncă
În continuare, ți-am pregătit o listă cu o serie de exemple de atitudine proactivă la locul de muncă. Iată ce ar trebui să faci:
Răspunde prompt la e-mailuri
De ce să-ți aglomerezi inbox-ul și agenda pentru zilele următoare, când ai posibilitatea ca în 5 – 10 minute să răspunzi la un e-mail? Nu ai timp? Confirmă primirea e-mail-ului și spune că vei reveni mai târziu cu o rezolvare.
Răspunde prompt apelurilor
Răspunde apelurilor și asigură-te că folosești un ton prietenos, indiferent de starea ta psihică, indiferent de problemele pe care le ai acasă sau la serviciu. Persoana de la capătul firului nu are nici cea mai mică legătură cu problemele tale.
Planifică-ți programul
Nu poți fi proactiv dacă „haos” este cuvântul care definește perfect laptopul tău, spațiul de lucru și, de multe ori, rutina zilnică. Alege un sistem de to-do list prietenos și asigură-te că îl revizuiești zilnic, la final de program.
Prioritizează-ți sarcinile
Clasează sarcinile în funcție de importanță și de termenele limită. Folosește marcatori pentru a evidenția sarcinile importante și taie cu o line dreaptă fiecare task îndeplinit cu succes.
Respectă-ți angajamentele
Dacă îți respecți promisiunile și termenele limită, îți vei crește credibilitatea. Vei observa în timp că atitudinea celorlalți se va schimba și te vei simți tot mai încrezător în propriile forțe.
Cum să-ți menții motivația și să-ți dezvolți proactivitatea
Cum motivația și proactivitatea sunt doi factori determinanți pentru succesul tău profesional, ai nevoie de câteva sfaturi scurte și la obiect. Mai concret, pentru a cultiva o abordare admirabilă la locul de muncă, va trebui să:
- Stabilești obiective clare;
- Iei inițiativă;
- Celebrezi micile victorii;
- Îți setezi gânduri pozitive;
- Fii curios;
- Te adaptezi;
- Planifici ziua ca la carte;
- Ieși din zona de confort.
Cum să fii un lider proactiv
Un lider proactiv nu reacționează la situații. El le anticipează și ia măsuri pentru a le gestiona eficient. Iată ce înseamnă mai exact:
- Un lider proactiv își cunoaște abilitățile și lucrează constant la dezvoltarea acestora;
- Un lider proactiv are întotdeauna un plan. Planificarea este punctul său forte;
- Un lider proactiv nu ia deciziile în 5 minute, ci se documentează temeinic înainte;
- Un lider proactiv ascultă opiniile celor din jur și știe să se facă înțeles;
- Un lider proactiv stă foarte bine la capitolul organizare;
- Un lider proactiv nu se lovește pe nepusă masă de probleme;
- Un lider proactiv este conștient de faptul că furia și frustrarea conduc pe un drum alunecos.
Așadar, atitudinea proactivă se poate lucra în timp. Trebuie doar să vizualizezi succesul și să-ți dorești, cu adevărat, să te autodepășești, să devii acea persoană cu care și-ar dori să lucreze cele mai mari companii ale lumii.