Cum să ai o atitudine proactivă la job: Sfaturi și idei

Amalia Sterescu \ Cum să ai o atitudine proactivă la job: Sfaturi și idei

Felul în care te comporți la locul de muncă, modul în care reacționezi și îmbrățișezi sarcinile zilnice spun multe despre tine, atât ca om în general, cât și ca angajat. Dacă ai arunca acum o privire asupra anunțurilor de angajare din aria ta, oricare ar fi aceasta, ai observa că tot mai mulți manageri pun un mare accent pe proactivitate.

Să fii o persoană proactivă înseamnă să îți dorești cu adevărat să fii văzut de cine trebuie. Fie că visezi la o avansare ori la obținerea unui loc de muncă mai bine plătit, proactivitatea te va face remarcat. Cu o astfel de atitudine, vei obține beneficii substanțiale atât în plan personal, cât și la nivel de companie.

Înainte de a despica firul în patru, trebuie să știi care este diferența dintre proactivitate și reactivitate. O persoană reactivă răspunde solicitărilor primite, fără să ridice probleme. În schimb, o persoană proactivă gândește și acționează înainte de a primi un anumit stimul. Vorbim aici despre anticiparea solicitărilor, planificare și executarea zilei de lucru fără ca superiorul să ceară anumite directive specifice.

Ce înseamnă să fii proactiv la job

Înainte de a-ți creiona planul pentru avansare, nu ar strica să-ți faci o autoevaluare la locul de muncă. După ce găsești un răspuns corect și afli unde te poziționezi în raport cu visul tău, poți acționa în consecință. S-ar putea ca aici să ai nevoie de un mic ajutor. Află, în continuare, ce înseamnă atitudine proactivă la locul de muncă.

Definiția proactivității în contextul profesional

Proactivitatea în contextul profesional se referă la capacitatea unui angajat de a anticipa evenimentele, de a prelua frâiele și de a acționa autonom, fără să aștepte instrucțiuni exacte. Ne referim la o atitudine care depășește simpla reacție la stimuli și se focusează pe identificarea de noi oportunități, pe anticiparea situațiilor complexe și pe contribuția activă la succesul echipei. Ai înțeles bine, lucrul în echipă este un avantaj al angajatului proactiv.  

Caracteristicile angajaților proactivi

A avea o atitudine proactivă nu înseamnă a fi întotdeauna încordat, gata să intri în competiția vieții cu colegul din dreapta biroului tău. Iată care sunt, pe scurt, caracteristicile angajaților proactivi:

Beneficiile unei atitudini proactive la locul de muncă

Atitudinea proactivă este un mare avantaj în lumea profesională, unul care îți poate aduce numeroase avantaje atât la nivel individual, cât și la nivelul întregii echipe. Detaliem mai jos.

Impactul asupra carierei și dezvoltării personale

Efectele asupra echipei și organizației

atitudine proactiva

Sfaturi practice pentru a dezvolta o atitudine proactivă

Atitudinea proactivă nu se dobândește peste noapte, dar cu muncă și devotament, poți deveni și tu o persoană îndrăgită de toți cei de la birou. Iată ce trebuie să faci:

Exemple de comportament proactiv la locul de muncă

În continuare, ți-am pregătit o listă cu o serie de exemple de atitudine proactivă la locul de muncă. Iată ce ar trebui să faci:

Răspunde prompt la e-mailuri

De ce să-ți aglomerezi inbox-ul și agenda pentru zilele următoare, când ai posibilitatea ca în 5 – 10 minute să răspunzi la un e-mail? Nu ai timp? Confirmă primirea e-mail-ului și spune că vei reveni mai târziu cu o rezolvare.

Răspunde prompt apelurilor

Răspunde apelurilor și asigură-te că folosești un ton prietenos, indiferent de starea ta psihică, indiferent de problemele pe care le ai acasă sau la serviciu. Persoana de la capătul firului nu are nici cea mai mică legătură cu problemele tale.

Planifică-ți programul

Nu poți fi proactiv dacă „haos” este cuvântul care definește perfect laptopul tău, spațiul de lucru și, de multe ori, rutina zilnică. Alege un sistem de to-do list prietenos și asigură-te că îl revizuiești zilnic, la final de program.

Prioritizează-ți sarcinile

Clasează sarcinile în funcție de importanță și de termenele limită. Folosește marcatori pentru a evidenția sarcinile importante și taie cu o line dreaptă fiecare task îndeplinit cu succes.  

Respectă-ți angajamentele

Dacă îți respecți promisiunile și termenele limită, îți vei crește credibilitatea. Vei observa în timp că atitudinea celorlalți se va schimba și te vei simți tot mai încrezător în propriile forțe.

persoana proactiva

Cum să-ți menții motivația și să-ți dezvolți proactivitatea

Cum motivația și proactivitatea sunt doi factori determinanți pentru succesul tău profesional, ai nevoie de câteva sfaturi scurte și la obiect. Mai concret, pentru a cultiva o abordare admirabilă la locul de muncă, va trebui să:

Cum să fii un lider proactiv

Un lider proactiv nu reacționează la situații. El le anticipează și ia măsuri pentru a le gestiona eficient. Iată ce înseamnă mai exact:

Așadar, atitudinea proactivă se poate lucra în timp. Trebuie doar să vizualizezi succesul și să-ți dorești, cu adevărat, să te autodepășești, să devii acea persoană cu care și-ar dori să lucreze cele mai mari companii ale lumii.

Data articol: 28 octombrie 2024
Leadership
Leadership

cu Amalia Sterescu

newsletter
EXCLUSIV PE MAIL
Un pont citit la cafea îți poate schimba cariera sau business-ul
Asigură-te ca nu ratezi oportunitatea de a accesa gratuit informații valoroase și concise, pe care nu le găsești în altă parte
Abonează-te la newsletter
© 2024 Amalia Sterescu Designed by: Live Design