”15 Minutes City” – reinventarea marilor orașe
Cu toții știm că prin comportamentul nostru creăm schimbări climatice amenințătoare dar ce sacrificii suntem pregătiți să facem? La ce suntem personal pregătiți să renunțăm?
Acum ceva vreme când studiam la Columbia University – Digital Transformation, am cercetat cazul primăriei orașului Boston și am fost impresionată de modul în care tehnologia se împletea cu un bun management al orașului: senzori de măsurare a poluării peste tot în oraș, analiza big data, corelarea datelor obținute cu creșterea sau scăderea cazurilor de astm sau boli pulmonare în anumite zone… Senzori de trafic în asfalt și automatizarea semafoarelor pentru fluidizare în funcție de datele obținute, implementarea unui scorecard cu indicatori cheie care măsurau performanța managerială a administratorilor orașului etc.
De-a lungul ultimilor ani am colindat marile muzee ale lumii, NYC, Tokyo, Singapore, Londra, Paris și mai toate abordează tema planificării urbane moderne și a orașelor verzi. Îmi amintesc că unul din indicatorii de performanță a guvernului singaporez este ca Singapore să devină un green city până în 2030..
Iată câteva idei din abordarea propusă de muzeul Tehnologiei din Stockholm în ceea ce privește remodelarea vieții urbane astfel încât să reducă numărul emisiilor poluante și să îmbunătățească calitatea vieții – sper să ne inspire pe noi toți.
📍 Conceptul 15 MINUTES CITY implică reducerea nevoii pentru mașini personale. Toți rezidenții vor avea acoperite toate nevoile pe o distanță de maximum 15 minute de mers pe jos sau cu bicicleta de acasă. Cuvintele cheie sunt accesibilitate, proximitate, siguranță!
Conceptul necesită concentrarea unei populații mari într-o arie limitată pentru a asigura supraviețuirea business-urilor din zonă.
📍 Work Hubs – sunt clădiri speciale cu facilități de birou unde oricine poate lucra în loc de a face naveta în alte zone ale orașului. Includ variate forme de închirieri mașini, stații de transport public, puncte de ridicare pentru shopping online. Se încurajează transportul intramodal, adică schimbarea mai multor soluții de transport pe parcursul unei călătorii.
📍 Mai multe spații vor fi dedicate pietonilor și cicliștilor. Cicliștii vor avea prioritate față de alte vehicule în trafic, inclusiv prin modul în care vor funcționa semafoarele. A avea mașina personală în viitor va fi descurajată de administratorii orașelor. Se vor lua în considerare noi aplicații cu soluții de share/închiriere mijloace de transport vs. deținerea acestora – stațiile de metrou vor deveni stații de mobilitate în care poți apela la mai multe soluții de închiriere transport.
📍 Și roboții sunt cu noi – YAPE este un robot pe două roți care va face livrare de mâncare sau alte produse (suportă 20 kg) , nu are nevoie de operator și poate înlocui livratorii de mâncare/curierii. O mai bună colaborare între furnizori și o planificare mai bună va putea reduce numărul de călătorii pentru livrare. Livrarea cu dronele va deveni o normalitate în orașul viitorului. Amazon deja testează asta iar producătorii de avioane deja testează zborul pasagerilor cu drona pe distanțe de 50 km.
📍 Oceanbird este prima navă alimentată eolian și va fi lansată la apă în 2025. Reduce consumul de combustibil cu 90%, ii va lua 12 zile să traverseze Atlanticul în loc de 8.
📍 Conceptul SUPERBLOCKS permite crearea unui viitor oraș cu un mediu de viață îmbunătățit pentru rezidenți. Un număr de cartiere sunt convertite într-un bloc urban imens unde drumurile sunt înlocuite cu zone verzi, locuri de joacă și spații publice. Tramvaiele, vehiculele autonome și mașinile electrice sunt obligate să circule pe străzi special desemnate. GEOFENCING – este o tehnologie wireless care vine să reglementeze automat viteza mașinilor în anumite zone. Această tehnologie permite inclusiv accesul restrictiv al mașinilor – trec doar cele cu zero emisii!
📍 WOVEN City – este un concept prezentat de Toyota, în Japonia – un oraș întrețesut cu trei tipuri de străzi pentru condus automat, pentru pietoni și pentru ”personal mobility devices”. Promite să se centreze pe nevoile locuitorilor, un laborator care evoluează permanent.
📍 Viitorul transport public va implica autobuze, trenuri, mini autobuze ce se conduc singure – toate electrice. Fără nevoia de avea șoferi, aceste vehicule pot deveni și mai mari, putând opera zi și noapte. Cu benzi alocate special și semaforizare automatizată, – transportul public va fi cea mai folosită cale de transport în orașul viitorului. Se estimează că oamenii vor lucra de acasă câteva zile pe săptămîână ceea ce va reduce costurile cu transportul public.
📍 Conceptul ZERO CITY e provocare imensă, nu e suficient să lăsăm politicienii și experții să ia decizii pentru cetățeni, trebuie să lucrăm cu toții, împreună – în Zero City obiectivul principal este reducerea emisiilor cauzate de transport la zero. În orașul cu zero emisii va fi mai liniște, va fi mai safe, va fi un loc mai sănătos în care poți trăi.
Bucureștiul, orașul în care trăiesc, are norme de poluare peste limitele admise – e nevoie de tot mai multe voci puternice care să devină parte a soluției, de urechi care să asculte, de parteneriate cetățeni/Primărie care să funcționeze, de lideri care să își asume că business-ul nostru înseamnă și implicare în comunitate! Mai avem mult până la zero emisii, acum pare imposibil dar orice capodoperă se zămislește mai întâi în mintea artistului.