Cultura organizațională: Definiție, importanță și impact
Știai că fiecare organizație are propria cultură? Fie că ne referim la micile sau marile companii, la firmele cu renume în piață ori la cele care acum se pun pe picioare, fiecare are propriul set de valori, norme, obiceiuri și tradiții. Marea provocare pentru cei care dețin aceste organizații este să găsească rețeta succesului pe termen lung. Nici angajații nu sunt lipsiți de provocări. Te poți alinia la cultura organizațională impusă de compania pentru care vrei să lucrezi? Acesta este marele challenge pentru salariații zilelor noastre.
Ce este cultura organizațională? De ce este importantă și cum o putem caracteriza? Care sunt tipurile de cultură organizațională și cum putem construi un set de reguli și tradiții sănătoase? Care este legătura dintre cultura organizației și lucrul în echipă? Găsești toate răspunsurile în acest articol.
Ce este cultura organizațională?
Cultura organizațională este un întreg sistem care face referire la valorile unei companii, la convingerile acesteia, la credințele și experiențele care impactează direct modul în care oamenii se comportă la locul de muncă. Acest sistem dictează atât modul în care oamenii acționează și își îndeplinesc sarcinile zilnice, cât și felul în care se îmbracă și construiesc relații de colegialitate în afara programului de lucru. E important de subliniat faptul că fiecare organizație are propria cultură. Aceasta oferă lămuriri și îndrumări precise mai ales pentru nou veniții în companie și impune limite atunci când este cazul.
De ce este importantă cultura organizațională?
Urmează un curs de management pentru a afla informații aplicate despre cultura organizațională! De ce este importantă? Iată 4 motive care o să-ți schimbe perspectivele:
- Cultura organizațională stabilește direcția. Practic, toți angajații se vor adapta unui set de reguli și norme comune, știind cu exactitate ce și cum au de făcut;
- Cultura organizațională creează un mediu de lucru sănătos, un cadru în care fiecare își cunoaște drepturile și obligațiile, în care oricine se poate simți implicat, apreciat și, până la urmă, important;
- Cultura organizațională promovează și susține angajamentul. E mult mai probabil ca un angajat să depună eforturi consistente în fiecare zi atunci când se simte conectat cu valorile și obiectivele organizației, atunci când le cunoaște și când se poate alinia cu acestea;
- Cultura organizațională contribuie activ la crearea unui mediu colaborativ. Un astfel de mediu reduce cu mult riscul de a apărea conflicte interne.
Caracteristici ale culturii organizaționale
Deși cultura organizațională este diferită pentru fiecare companie în parte, există câteva caracteristici comune. Sunt trăsături esențiale după care te poți ghida mai ales dacă te afli la început de drum. Iată despre ce este vorba:
- Valori și principii: Orice organizație, fie ea mică sau mare, se ghidează după anumite valori și principii. De cele mai multe ori aceste valori sunt scrise negru pe alb, dar există si situații în care acestea pur și simplu există. Ne referim aici la onestitate, la transparență, respect, colaborare etc. Putem spune că cele menționate sunt doar câteva dintre principalele valori culturale ca exemple pozitive;
- Atmosferă: Cu toții știm că mediul de lucru este diferit de la o companie la alta, de la un birou la altul. Ei bine, orice specialist trebuie să înțeleagă faptul că mediul de lucru influențează direct capacitatea de concentrate și rezultatele obținute. În practică există mai multe tipuri de atmosferă: de la atmosferă deschisă și prietenoasă până la atmosferă orientată doar către performanță sau atmosferă formală;
- Spirit de echipă: O cultură organizațională sănătoasă va încuraja spiritul de echipă, va încuraja comunitatea și ajutorul reciproc;
- Recunoaștere: O bună cultură organizațională poate include recompense pentru contribuție, angajament și performanțe. Aceste recompense, de cele mai multe ori financiare, pot încuraja implicarea și devotamentul angajaților, indiferent de poziția pe care o ocupă în companie;
- Adaptabilitate: Cultura organizațională bazată pe rezultate și recunoaștere, pe comunicare și respect va încuraja angajații să gândească creativ, să răspundă provocărilor fără temeri și să se implice 100%.
Nivelurile culturii organizaționale
Potrivit literaturii de specialitate, există 3 niveluri ale culturii organizaționale, iar aici ne referim la:
- Nivelul 1: Acest nivel este reprezentat de simboluri, obiecte, clădiri, ținuta specifică angajaților, ritualuri, ceremonii, limbaj specific, într-un cuvânt, artefacte – aspecte ușor de observat atât de către membrii organizației, cât și de către exterior. Acestea oferă o primă impresie despre cultura organizațională, dar este nevoie de o săpătură mult mai adâncă pentru a ne forma o impresie 100% reală.
- Nivelul 2: Aici întâlnim deja credințele, principiile și valorile organizației. Acestea se pot evidenția prin viziune și misiune. În cele din urmă, toate aceste credințe dictează modul în care organizația acționează.
- Nivelul 3: Ultimul nivel este cel mai complex. De ce? Pentru că însumează totalitatea presupunerilor de bază. Ce este important în organizație? Cum ar trebui să fie tratați oamenii? Ce este adevărat și ce nu? Care sunt principalele aspecte pozitive la locul de muncă? De cele mai multe ori, răspunsurile la aceste întrebări se identifică pe parcurs.
Tipuri de culturi organizaționale
În practică, există mai multe tipuri de cultură organizațională. Fiecare companie alege să-și urmeze propriul drum, adaptându-se la ceea ce consideră că va funcționa și că va asigura succesul. Iată câteva exemple:
Cultura puterii
Se numără printre principalele tipuri de cultură organizațională. În cazul de față, toate deciziile aparțin unui grup restrâns de persoane sau unei singure persoane cu autoritate. De obicei, această cultură se implementează în organizațiile mici, acolo unde fondatorul deține controlul în totalitate. Din păcate, poate conduce la lipsa de implicare a angajaților.
Cultura de clan
O astfel de cultură organizațională se concentrează pe crearea atmosferei de colectiv, de familie. De cele mai multe ori, se întâlnește în cazul organizațiilor mici, chiar în cazul celor administrate de membrii familiei. Pentru că este o cultură organizațională mai intimă nu s-ar putea preta organizațiilor mari și foarte mari.
Cultura sarcinilor
Pentru o astfel de cultură, sarcinile specifice dictează ritmul de lucru. Angajații sunt bine organizați în cadrul proiectelor, comunicarea și colaborarea fiind prioritare. De regulă, întâlnim cultura sarcinilor în organizațiile dinamice, acolo unde inevitabilul apare în fiecare zi, acolo unde sarcinile se pot schimba cât ai clipi.
Cultura pieței
Cultura pieței este specifică organizațiilor cu focus pe vânzări. Este orientată spre rezultate, încurajând angajații cu recompense competitive. În general, agenții de vânzări pot fi motivați cu bonusuri substanțiale.
Cultura oamenilor
Iată un tip de cultură care se concentrează pe oameni. În cazul de față, angajații sunt în centrul atenției, fiind încurajați să își urmărească obiectivele. Este o cultură apreciată de salariații tineri deoarece aceștia pot avea o oarecare autonomie, o libertate aparte în gestionarea sarcinilor de pe agendă. Totuși, este important să se mențină un echilibru.
Cultura rolului
Într-o astfel de cultură, fiecare membru are un rol bine stabilit și urmează zilnic un set de responsabilități atent structurate. Întâlnim cultura rolului în organizațiile mari și ierarhice, acolo unde este nevoie de o claritate totală pentru a coordona toate sarcinile.
Cum să construiești o cultură organizațională eficientă
Dacă deții o funcție importantă, iar rolul tău este de a construi o cultură organizațională eficientă, va trebui să înveți de la cei mai buni. Citește mult, ascultă podcasturi de specialitate, participă la conferințe și înscrie-te la cursuri de specialitate. Există o mulțime de opțiuni – de la cursuri de antreprenoriat până la cursuri de public speaking. Toate îți vor deschide perspectivele. Iată câteva sfaturi utile pentru a construi o cultură organizațională puternică:
Pasul 1: Creează o echipă
Nu poți face asta pe cont propriu! Ai nevoie de adepți, de câțiva oameni inteligenți, care te pot ajuta pe parcursul acestui mare proiect. Selectează persoanele care dețin roluri importante în companie și organizează o primă întâlnire cu aceștia!
Pasul 2: Identifică obiectivele și definește-le
Orice proiect are unul sau mai multe obiective. Pentru a atinge succesul trebuie să definești scopul final. La ce te raportezi atunci când te gândești la propriul program de cultură organizațională?
Pasul 3: Analizează situația actuală
Timpul este foarte important aici. Găsește o mică fereastră în programul de lucru pentru a analiza cultura organizațională existentă. De aici poți nota pe hârtie punctele tari și punctele slabe. Cu aceste notițe poți porni la drum, dezvoltând un plan bine documentat.
Pasul 4: Definiți cultura dorită
Acum e momentul să treci pe hârtie detalii despre noua misiune a companiei, despre viziune și valorile acesteia. Nu uita că ai nevoie de ajutor, de mai multe minți sclipitoare!
Pasul 5: Stabilește diferențele
Acum știi care sunt diferențele dintre cultura existentă și planurile de viitor, ceea ce înseamnă că ești 100% pregătit pentru pasul următor. E important să trasezi aceste diferențe cu sinceritate.
Pasul 6: Stabilește un nou plan de acțiune
Vorbim aici despre o etapă minuțioasă. Va trebui să creezi un plan care să se raporteze direct la nevoile organizației, care să includă un sistem de evaluare și monitorizare și care să atragă cât mai mulți adepți.
Pasul 7: Pune-ți planul în acțiune!
Cum nu poți crea un nou plan pe cont propriu, e de la sine înțeles că ai nevoie de ajutor și pentru implantarea acestuia. Caută persoanele cheie (de regulă liderii și șefii de departamente), prezintă-le noul plan de acțiune, lămurește, cere păreri și bazează-te pe ajutorul acestora!
Pasul 8: Urmărește evoluția
Cultura organizațională nu se creează peste noapte. Odată ce ai stabilit și transmis noul set de reguli și valori, va trebui să te asiguri că toți oamenii tăi se adaptează. Urmărește cu atenție evoluția și încurajează adaptarea la schimbare!
Impactul unei culturi organizaționale bine definite
Cultura organizațională bine definită influențează direct performanțele organizației și gradul de mulțumire al angajaților. În primul rând, aceasta va crește implicarea echipei. Cum? E simplu. Atunci când oamenii împărtășesc aceleași valori și obiective devin mult mai conectați. În al doilea rând, o cultură bine definită și sănătoasă încurajează comunicarea, promovând astfel un mediu de lucru pozitiv. În al treilea rând, cultura organizațională bine definită va atrage oameni capabili, oameni care nu se vor gândi în fiecare zi să plece la concurență.
Așadar, cultura organizațională solidă este esențială pentru coeziunea echipei, pentru eficiență și succes pe termen lung. Nu se creează ușor și nici nu se menține cât ai pocni din degete. Este nevoie de multă implicare, de viziune și raționament.