9 Tehnici de persuasiune – Metode eficiente

Amalia Sterescu \ 9 Tehnici de persuasiune – Metode eficiente

Cu toții ne dorim să fim ascultați, înțeleși și urmați. Cu toții ne dorim să avem un cuvânt de spus, iar acesta să fie respectat, să atragă reacții pozitive, să fie un exemplu pentru grupurile restrânse sau pentru societate. Cei care se bucură astăzi de validare, cei care și-au atras de-a lungul timpului o serie de adepți sunt ce cei care au învățat ce înseamnă persuasiune. Vrei să afli mai multe detalii despre tehnici și metode eficiente? Citește acest articol până la final.

Definiția și importanța persuasiunii

Persuasiunea este un proces prin care orice persoană își poate propune să influențeze gândurile, emoțiile sau acțiunile altei/altor persoane, folosindu-se de o serie de tehnici și strategii de comunicare. Nu e ușor să susții un discurs persuasiv. De ce? Pentru că acesta trebuie să fie unul complex, să combine elementele de retorică, psihologia și comunicarea interpersonală fără să oblige participanții în vreun fel. Schimbarea lor trebuie să vină din interior în baza cuvintelor tale.

Încadrăm persuasiunea și pe lista cu strategii pentru motivarea angajaților. De ce este un proces important? Pentru că facilitează cooperarea, rezolvă conflictele și demarează schimbarea. Atenție, este o mare diferență între persuasiune și manipulare.

tehnici de persuasiune

Rolul si beneficiile persuasiunii în diverse domenii 

Persuasiunea are un rol deosebit de important în viața de zi cu zi, în fiecare domeniu, iar beneficiile sunt pe măsura așteptărilor. Să aruncăm o privire de ansamblu:

Persuasiunea la job, în educație și relații

Lucrurile merg mai bine atunci când privim cu toții în aceeași direcție. În educație, de exemplu, materia care te atrage cel mai mult este cea care prin ochii profesorului se înțelege de la sine. Acesta nu te manipulează, ci reușește cumva să te convingă să-ți placă și ție îți place cu adevărat. La job, persuasiunea te ajută să strângi oamenii în același loc, să-i convingi, nu să-i manipulezi, să te urmeze și să faceți un efort comun. Cât despre relații, e clar că persuasiunea înseamnă doar armonie.

Persuasiunea în politică, mass-media și publicitate

Deși am fost obișnuiți cu discursuri manipulatoare, în sfera politică, persuasiunea ar putea câștiga detașat. E mult mai ușor să atragi adepți prin transparență și să-i menții lângă tine pe termen lung decât să-i convingi prin tehnici meschine și să te părăsească la scurt timp, cu prima ocazie. Același lucru se întâmplă în mass-media și publicitate.

Tehnici fundamentale de persuasiune 

Acum știi ce înseamnă persuasiv, deci putem trece la principalele tehnici de persuasiune și le analizăm pe rând:

  1. Reciprocitatea și aplicarea sa: Probabil aici vorbim despre o tehnică ușor de înțeles – oferă dacă vrei să primești. De exemplu, producătorii de produse alimentare oferă mostre gratuite potențialilor clienți pentru a-i convinge că noul produs se poate încadra în topul preferințelor celor mai gurmanzi dintre noi;
  2. Angajamentul și consecvența în persuasiune: Și aici e destul de simplu. Dacă o persoană face un angajament, este foarte probabil să acționeze în concordanță cu acesta. În plus, oamenii au nevoie de consecvență, atât din partea lor, cât și din partea celor din jur. Aceasta consecvență îi motivează să-și respecte angajamentele;
  3. Validarea socială și impactul său: Validarea se referă la dorința fiecăruia dintre noi de a se conforma unui grup de care aparține. Atunci când grupul poate adoptă anumite comportamente sau ia anumite decizii, suntem mult mai înclinați să procedăm la fel. Atenție, este o linie destul de subțire aici. Validarea socială este diferită de manipulare și influență negativă. E foarte ușor ca un om cu principii de lăudat să treacă de partea cealaltă a barierei doar pentru că grupul din care face parte are alte principii de viață.  

Tehnici avansate de persuasiune 

Aprofundăm subiectul și analizăm principalele tehnici avansate de persuasiune. Sunt tehnici pe care oricine ar trebuie să le cunoască, mai ales liderii, cei care vor să urmeze un curs de leadership și să-și creioneze o carieră în acest sens.

  1. Simpatie și influența sa în comunicare: E mai ușor să fii de acord cu o persoană pe care o simpatizezi, pe care o admiri. Astfel, este important ca fiecare dintre noi să își creeze o imagine agreabilă. Așa putem convinge. Totuși, această imagine agreabilă trebuie să reflecte realitatea, nu să fie una de fațadă;
  2. Autoritatea ca instrument de persuasiune: Și autoritatea este o tehnică de persuasiune. Oamenii pot lua decizii fiind influențați de autoritate, de o persoană cu putere care poate induce un anumit comportament. Totuși, această autoritate nu trebuie să fie una impusă, ci mai degrabă câștigată prin respect;
  3. Lipsa (scarcity) și efectele sale: Această tehnică este una dintre cele mai istețe. S-a dovedit de-a lungul timpului că oamenii apreciază mai mult ceea ce poate lipsi, ceea ce s-ar putea termina, dizolva rapid. Marile branduri, de exemplu, lansează colecții noi cu stoc limitat tocmai pentru a atrage oamenii să achiziționeze. Aceștia sunt impulsionați de ideea ca peste o anumită perioadă, produsele și serviciile respective nu vor mai fi disponibile în piață.  
strategii pentru motivarea angajatilor

Strategii suplimentare de persuasiune 

Ai nevoie de strategii suplimentare pentru a te pune la punct cu capitolul persuasiune? Perfect! Vorbim în continuare despre coerență, puterea timpului și despre complimente:

  1. Coerența și exemple de aplicare: Coerența este o altă strategie fină de persuasiune. Aceasta valorifică dorința oamenilor de a rămâne consecvenți, aliniați convingerilor și acțiunilor din trecut. De exemplu, dacă un politician susține public că protecția mediului este foarte importantă pentru el și adepții săi, dar este surprins că sprijină în secret proiecte poluante, acesta și-a pierdut coerența. Acesta este unul dinte multele exemple de persuasiune care fac referire directă la coerență;
  2. Utilizarea timpului în persuasiune: Timpul ne poate influența deciziile, iar cei care stau foarte bine la capitolul persuasiune știu că se pot baza pe acest aspect. Gândește-te doar la marile oferte din online. Sigur ai primit cel puțin un mail luna aceasta cu o ofertă foarte bună la serviciile sau produsele preferate, iar la final ai văzut mesajul: „Oferta expiră în x ore. Profită acum!”;
  3. Complimente indirecte și eficiența lor: O altă tehnică subtilă pune complimentele la loc de cinste. Laudele indirecte îi fac pe ceilalți să prindă curaj în propriile forțe și să-l simpatizeze pe cel care îi oferă laude. De ce sunt eficiente? Pentru că pot crea sentimentul de simpatie, pentru că stimulează cooperarea și sunt autentice. În loc să-i spui unui coleg „ Te descurci foarte bine la acest proiect.”, ai putea să-i spui:„ Proiectul acesta arată grozav, sigur ai muncit mult la el.”.

Așadar, persuasiunea este o abilitate esențială în ziua de azi. Aceasta îmbină armonios comunicarea, înțelegerea psihologiei umane și respectul față de cei din jur, influențând astfel opiniile și acțiunile adepților. Comparativ cu manipularea, care vizează direct slăbiciunile și lipsa de informare pentru a obține beneficii și simpatie, persuasiunea se bazează pe transparență totală, respect, cooperare și argumente solide, logice.

Data articol: 18 decembrie 2024
Leadership
Leadership

cu Amalia Sterescu

newsletter
EXCLUSIV PE MAIL
Un pont citit la cafea îți poate schimba cariera sau business-ul
Asigură-te ca nu ratezi oportunitatea de a accesa gratuit informații valoroase și concise, pe care nu le găsești în altă parte
Abonează-te la newsletter
© 2025 Amalia Sterescu Designed by: Live Design