Ești public speaker? Când poți spune NU unei solicitări ca speaker!
Pentru orice lider sau profesionist în postura de public speaker există un pericol subestimat în acest moment pe scenele evenimentelor din România și anume acela că, dacă apari mult prea frecvent pe scenă ca speaker riști să te repeți, să îți epuizezi elementele de autenticitate, să-ți diminuezi impactul și să-ți plictisești într-un final audiența. Nu vi s-a întâmplat să auziți repetitiv speakeri împărtășind aceleași poante și aceleași mesaje devenite stereotip?
Ca lider într-o organizație alege-ți cu atenție momentele cheie în care poți ieși în fața grupurilor largi de angajați pentru a ține un discurs, fă-o ca să-ți exprimi viziunea, să inspiri și să motivezi. Dozează-ți aparițiile astfel încât atunci când o faci, oamenii să asculte cu atenție fiecare cuvânt pe care îl spui!
Ca profesionist preocupat să împărtășească din experiența sa prin public speaking ai la îndemână câteva motive serioase prin care poți spune NU unei invitații de a vorbi în public:
- Audiența nepotrivită obiectivelor tale de business și profesionale.
Grupul respectiv îți poate influența succesul în vreo manieră sau alta? Are grupul respectiv vreun impact în dezvoltarea afacerii tale? Ca lider îți sugerez să vorbești numai în fața auditoriului care găsește valoare în speech-ul tău, care poate acționa pe baza speech-ului tău, care îl pot prelua/publica etc.
- Nu ești persoana potrivită pentru formatul evenimentului respectiv.
Poate că HR-ul sau CFO-ul tau sunt mai potriviți să vorbească și să reprezinte organizația la evenimentul respectiv intrucât tu , ceea ce te recomandă profesional nu se potriveste cu obiectivele adunării.
- Ceva e putred cu evenimentul respectiv.
Dacă evenimentul este prost planificat, organizat și comunicarea lui este defectuoasă, evită să fii speaker la acel eveniment. Nu vrei să îți pierzi energia și ideile valoroase în fața unui grup adunat în grabă la eveniment pentru motive ce nu au legătură cu subiectul speech-ului tău.
- Locația evenimentului chiar e nepotrivită.
Am fost solicitată la un moment dat de către o mare companie sa țin un speech motivațional în timpul unei cine, într-un restaurant dupa ce toată ziua, membrii grupului au stat în întâlniri și conferinte lungi. Am refuzat. Pentru că am știut din start că înfometați nu mă vor asculta și vor fi cu ochii dupa chelneri și forfota din jur mai degrabă decât concentrați pe speech-ul meu. Oricât de tare m-aș fi străduit să vorbesc tare ca să acopăr zgomotele de fond, aș fi căzut ușor în penibil cu un speech de 20 minute așa cum mi se solicitase.
- Ora la care ar trebui să ții speech-ul nu e tocmai cea mai potrivită.
Evită să te adresezi audienței imediat după pauza de masă sau târziu spre seară când auditoriul e cu gândul la cocktail sau meciul de fotbal. Evită de asemenea să vorbești în public după o tragedie, restructurări sau ceva ce a zguduit organizația respectivă – decât dacă adresezi direct acel subiect într-o manieră care să ajute auditoriul.
Așadar alege-ți cu atenție oportunitățile de a vorbi în public și nu-ți fie teamă să spui NU din când în când din motive întemeiate! Poți ieși în față prin calitatea speech-urilor tale atent calibrate pe auditoriul țintă și mai puțin prin cantitatea speech-urilor tale livrate oricând și oricum!