Personal Branding – Întrebări și răspunsuri

Amalia Sterescu \ Personal Branding – Întrebări și răspunsuri

De-a lungul anilor am primit numeroase întrebări legate de Personal Branding la modul general și mi-am asumat constant un efort de educație pentru că nu-i așa, în epoca în care oamenii te întâlnesc mai întâi online e important ca atunci când interacționează cu tine față în față să nu existe decalaje neplăcute. Ori această echilibristică dintre cine suntem ca profesioniști în online și cine suntem în realitate se poate gestiona și printr-o strategie de branding personal coerentă!

Mai jos răspund la cele mai comune întrebări legate de personal branding și sper să vă fie utile în demersurile voastre.

1.Ce reprezintă un brand personal și de ce avem nevoie de el?

Brandul personal este abilitatea unui profesionist de a-și marketa propria carieră, de a comunica coerent online și față în față ceea ce îl diferențiază ca profesionist/lider/specialist –  în piața în care funcționează. Dacă ești angajat și ai performanțe foarte bune însă întotdeauna alții sunt cei care reușesc să obțină proiectele interesante sau promovarea visată de tine –  poate că vei conștientiza că ai neglijat să fii propriul avocat al carierei tale! Ori din experiența mea și a clienților mei – tu vei fi întotdeauna cel mai bun PR/avocat al carierei tale!

Dacă ești antreprenor și reputația ta este mult mai cunoscută decât brandul firmei tale cu siguranță un proces de branding personal te poate ajuta să atragi mai mulți clienți și să-ți dezvolți afacerea. Iar dacă ești un profesionist în tranziție în carieră, către alte companii sau către antreprenoriat atunci e mandatoriu să te uiți cu un ochi critic la maniera ta de a-ți promova propria carieră, brandul personal/digital și să înveți să te promovezi corect într-o piață din ce în ce mai competitivă.

2. De ce aș investi in brandul meu personal?

Există multiple beneficii pentru care merită să investești în brandul tău personal și am să menționez aici câteva:

3. Care sunt lucrurile cele mai importante pe care trebuie să le luăm în calcul atunci când ne dorim să devenim branduri?

Orice proces de branding personal începe de la interior la exterior printr-un laborator de branding personal. Fără a identifica care sunt principalele elemente care te diferențiază ca profesionist, care este nișa căreia te adresezi, care sunt valorile care te guvernează și care e obiectivul de carieră sau de business cu care corelezi orice efort de brand personal – vei întreține un demers sporadic, inconsecvent, fără de strategie.

Apoi e foarte important să alegi canalele de comunicare cu care te simți confortabil – indiferent ce alegi, scris, public speaking, networking – important este să existe un efort consecvent căci un brand personal nu se construiește cu eforturi ocazionale ci cu efort constant si o execuție precisă a unei strategii. De asemenea degeaba alegi să folosești anumite canale social media pentru a împărtăși din experiența ta dacă cei pe care ți-i dorești să facă parte din comunitatea brandului tău personal – folosesc alte rețele sau canale de comunicare. Deci e important sa comunicăm nu numai prin canale potrivite abilităților noastre dar mai ales potrivite pentru cei ce trebuie să afle despre brandul nostru personal.

Un alt aspect important este rutina. Am lucrat cu atât de mulți profesioniști entuziasmați la început de demersul lor în construirea brandului lor personal care apoi au fost înghițiti de iureșul operational zilnic și nu au mai prioritizat acest efort –  încât subliniez întotdeauna: ai nevoie de o zi intreagă pe care să ți-o dedici unui workshop de strategie pe personal branding, zece minute zilnic pentru execuție și 2h o dată la două săptămâni pentru un 1:1 cu tine pe follow-up la strategie și planul de acțiune propus. Altfel nu se construiește nimic, rămânem în zona lui ”wishful thinking”. Dacă e important pentru tine, atunci trebuie să se regăseasca în calendarul tău!

4. Care este mindset-ul potrivit?

Trebuie să conștientizezi că nu investești în brandul personal pentru a deveni faimos. Faima este doar o consecință a lucrului bine făcut, a valorii pe care o poți genera clienților, partenerilor de business, comunităților. Investești în brandul personal ca într-o construcție menită să treacă testul timpului! Cu efort zilnic și ghidat(ă) de misiunea brandului tău personal, de moștenirea pe care vrei să o lași ca profesionist, în această lume.

5. Ce rol joacă vestimentația în formarea brandului pesonal?

Din punctul meu de vedere ca nespecialist in vestimentație (se confundă adesea brandingul personal cu imaginea personală/vestimentație/hairstyle etc.), era în care se punea prea mult accent pe vestimentație s-a cam dus în mediul de business privat în epoca Covid/post Covid, mai ales în anumite industrii (IT. Software, industrii creative etc.). Pentru cei care gestionează relația cu sistemul public acolo vestimentația formală rămâne o obligație.

Vestimentația trebuie să reflecte stilul nostru personal, trebuie să fie mereu îngrijită chiar dacă porți un Tshirt și trebuie corect să se adapteze contextului la care ești expus. Nu joci ”safe” din punct de vedere brand personal atunci când îți expui pozele în ținute sumare din concedii  în social media sau de la petreceri unde poate ai degustat prea mult alcool, ori când imaginile pe care le postezi cu propria apariție contravin mesajului principal al brandului tău personal.

6. Unii dintre cei care își doresc cu orice preț să-și creeze un brand personal ar putea părea aroganți și lăudăroși. Cum pot evita acest lucru?

80% din profesioniștii cu care am lucrat au pierdut oportunități în carieră pentru că din modestie nu au știut să iasă în față la momentul potrivit, să comunice mai bine despre valoarea pe care o pot genera ei în business. Este total acceptabil în 2021 să ai un digital brand decent.

Încercați să nu faceți comunicare în masă, comunicați către comunitatea brandului vostru personal, către cei care chiar trebuie să rămână informați despre realizările Dvs. profesionale, despre articolele Dvs sau aparițiile voastre media. Ca profesionist ce a pierdut multe oportunități de carieră la începutul experienței sale profesionale din teama de a nu ieși prea mult în evidență – consider că prea multă modestie azi, într-o lume în care și eșecul e cosmetizat să pară un succes – strică. Doza corectă, de bun simț,  ține de fiecare și de obiectivul propus!

7. Care sunt mijloacele de comunicare ale brandului personal?

Dacă îți place să scrii atunci exprimă-te în scris, alege să își creezi propria platformă sau sa devii contributor la diverse publicații de profil. Dacă te simți confortabil să faci public speaking atunci folosește acest canal, expunerea ta la sute de oameni va face diferența! Dacă ești mai eficient în interacțiuni 1:1 atunci alege networkingul strategic, ”Never eat alone” cum spune Keith Ferazzi în ultima sa carte.

8. Cum poate fi construit brandul personal prin intermediul platformelor de socializare?

Cu ajutorul unor specialiști la început, cu o strategie coerentă de social media, cu consecvență și permanentă analiză a impactului generat de informația comunicată! Ai nevoie să afli din practică care sunt canalele social media unde publicul tău te urmărește mai des, cum să îi implici în conversație și apoi cum să hranești cu consecventă și cu informații valoroase comunitatea ta online.

9. Își poate construi un brand personal o persoană care nu este sociabilă? Cum anume?

Din spatele ecranelor mulți introverți fac minuni fie prin scris, fie prin public speaking online ori interacțiuni 1:1. Orice profesionist pe lumea asta își poate contura un brand personal dacă are motivația necesară. Acum șapte ani când am demarat propriul business,  rețeaua mea de contacte era de-a dreptul antichizată, azi am peste 64,000 de followers în comunitatea mea și asta a fost posibil datorită motivației mele de a reuși să-mi dezvolt business-ul și de a a dărui.

10. Brandul personal presupune celebritate?

A venit o dată o doamnă la sediul meu cu dorința expresă de a o face faimoasă și i-am explicat că pentru asta, în România există presa tabloidă. Faima e consecința lucrului bine făcut, a valorii pe care o poți genera în business-urile și viețile oamenilor prin competențele tale! Celebritatea poate deveni implicită la un moment dat când strategie de personal branding dă roade –  dar nu este un obiectiv în sine!

11. Ce presupune un brand personal puternic?

12. De unde începem?

În procesul de construire a brandului personal profesioniștii trebuie să parcurgă mai întâi o serie de exerciții individuale cum ar fi propria analiză SWOT, analiza comunității brandului lor personal, definirea propriei misiuni sau analiza reputațională în piața/compania în care funcționează. Apoi trebuie să-și aseseze apetența pentru anumite canale de comunicare, să se instruiască în social media sau să-și cosmetizeze profilele pe anumite rețele. De cele mai multe ori e nevoie de sesiuni foto și video și de coaching pe zona de rutină în execuția planului de personal branding. Alteori e nevoie de instruire in public speaking, networking strategic sau scriere creativă.

Poți alege să faci asta cu ajutorul unui specialist printr-un program de instruire sau poți face acest demers individual însă nu uita că trebuie să aloci măcar 10 minute pe zi acestui proces pentru a genera impactul scontat! Îndrăznește!

Notă: Răspunsuri preluate și de revista Taifasuri.

Data articol: 6 octombrie 2021
Leadership
Leadership

cu Amalia Sterescu

newsletter
EXCLUSIV PE MAIL
Un pont citit la cafea îți poate schimba cariera sau business-ul
Asigură-te ca nu ratezi oportunitatea de a accesa gratuit informații valoroase și concise, pe care nu le găsești în altă parte
Abonează-te la newsletter
© 2024 Amalia Sterescu Designed by: Live Design