Strategii eficiente pentru motivarea angajaților și a echipei
De-a lungul timpului, companiile de succes au învățat că motivarea personalului este factorul determinant pentru a ajunge în topul clasamentului, în fruntea listei cu cele mai puternice organizații. Formula de calcul e destul de simplă: atunci când angajații sunt mulțumiți de condițiile oferite de locul de muncă, ei sunt mai puțini predispuși să caute alte oportunități în piață. Acest lucru conduce la reducerea costurilor asociate cu recurtarea și formarea noilor angajați, dar și la gestionarea eficientă a timpului și energiei. Conducerea își poate orienta resursele în direcția noilor oportunități, în direcția dezvoltării produselor sau serviciilor, fără a se împiedica, fără a se opri, căutând alți angajați. Citește acest articol până la final și află mai multe detalii despre motivația la locul de muncă.
Importanța motivării angajaților și a candidaților
Strategiile de motivare pentru angajați reușesc mai mult decât să-i facă pe aceștia să devină implicați și activi, privind cu ochii buni atât lucrul în echipă, cât și sarcinile individuale. Aceste strategii, despre care vom vorbi punctual pe parcursul articolului, îi ajută pe angajatori să atragă forță de muncă proaspătă, candidații fiind mult mai predispuși să accepte oferta de angajare. Așa se formează o relație solidă, bazată pe respect și angajament, o relație care poate garanta succesul pe termen lung.
Cauze pentru lipsa de motivație a angajaților
Există o varietate de factori care pot conduce în timp la o lipsă de motivație în rândul angajaților. Descoperă, în continuare, câteva dintre cauzele care îi determină pe salariați să devină mai puțin productivi, mai puțin implicați, stresați, epuizați, lipsiți de stimuli și interes, neinteresați de a crea relații solide la locul de muncă:
- Lipsa aprecierii: Știi ce te motivează la locul de muncă? În primul rând, aprecierea. Apoi, alte beneficii și bonusuri de performanță. Atunci când nu sunt apreciați, când nu li se recunoaște efortul, când nu li se recunoaște aportul adus companiei, angajații tind să se subaprecieze și să se simtă, în timp, nesatisfăcuți la locul de muncă;
- Lipsa oportunităților de dezvoltare: Motivația angajaților poate scădea considerabil de la o zi la alta, atunci când nu li se oferă perspective clare de avansare sau atunci când nu au acces la programe și alte evenimente dedicate formării și dezvoltării în cadrul organizației;
- Mediu de lucru toxic: Abuzul de putere, nesiguranța locului de muncă, neîncrederea în conducere, lipsa comunicării și conflictele sunt elementele care caracterizează perfect un mediu de lucru toxic. În lipsa unui climat organizațional pozitiv, angajații pot deveni stresați, nesiguri și, în cele din urmă, lipsiți de motivație și interes;
- Supraveghere excesivă: Ai decis să te înscrii la cursuri de management? Este cea mai bună decizie pe care o puteai lua pentru tine și întreaga echipă. Pe parcursul programului de formare, vei învăța că există o linie destul de fină între a fi implicat și dedicat oamenilor cu care lucrezi și a deveni un expert în supraveghere excesivă. Angajații se pot simți inconfortabil atunci când angajatorul nu le oferă autonomie și încredere;
- Salarii și beneficii neadecvate: Remunerația insuficientă poate conduce, în timp, la frustrare și, mai târziu, la o mare lipsă de interes pentru sarcinile de lucru.
Alte cauze pentru lipsa de motivație a angajaților pot fi: lipsa de aliniere cu valorile organizației, lipsa provocărilor la locul de muncă, absența unui echilibru între job și viață personală, neclaritatea obiectivelor și așteptărilor etc.
Motivarea vs. motivația – Care este diferența?
Înainte de a continua și de a descoperi care sunt cele mai eficiente strategii pentru a-ți ține echipa dedicată obiectivelor trasate de companie, trebuie să înțelegi care este diferența dintre motivarea angajaților și motivația acestora:
- Motivarea este un proces amplu, prin care o persoană sau o organizație face eforturi constante, având ca scop stimularea unei alte persoane de a acționa într-un anumit mod. În exemplul de față, un manager poate motiva angajații oferindu-le recompense, recunoaștere ori posibilitatea de a participa la evenimente de dezvoltare.
- Motivația face referite la toate imboldurile și resursele interne care conduc o persoană să-și urmărească obiectivele. Motivația candidatului, de exemplu, poate fi obținerea unui job mai bine plătit.
În practică, motivarea și motivația sunt interconectate: angajatul este motivat să vină la lucru în fiecare zi pentru că angajatorul știe care sunt strategiile eficiente pentru motivarea salariaților.
Strategii pentru motivarea angajaților
Există mai multe strategii utile pentru motivare, iar rolul managerilor este acela de a le identifica pe cele care se potrivesc cel mai bine dorințelor și așteptărilor salariaților. Îți prezentăm, în rândurile următoare, cele mai comune tehnici prin care îi poți stimula pe cei cu care lucrezi.
Optează pentru o comunicare eficientă
O comunicare eficientă nu se rezumă doar la a prezenta obiectivele clar și transparent, ci la un cumul de informații care vin atât din partea leaderului sau managerului, cât și din partea angajaților. Oamenii își doresc să-și poată exprima punctul de vedere, să fie auziți, înțeleși și îndrumați. Studiile de specialitate au demonstrat de-a lungul timpului că discuțiile libere cu angajații și comunicarea transparentă din ambele direcții au îmbunătățit rata productivității, dar și angajamentul salariaților. În plus, în era tehnologiei, angajații pot fi încurajați la dialog prin diverse canale de comunicare. Asigură-te că toată lumea este informată!
Stabilește obiective clare
Angajații își pot pierde interesul atunci când organizația pentru care lucrează nu reușește să traseze obiectivele cât mai clar. E mult mai ușor să rămâi motivat atunci când știi ce ai de făcut, când știi care este aportul adus companiei și cât de mult contează efortul depus zilnic.
Respectă-ți promisiunile
Nu e un secret, nu e o regulă scrisă sau nescrisă, ci un semn de respect și apreciere. Angajații vor fi mult mai motivați dacă îți respecți promisiunile. Oferă-le recompensele despre care le-ai vorbit la începutul proiectului, oferă-le recunoștință, dar și posibilitatea de a se simți confortabil atunci când au ceva de spus.
Creează oportunități de dezvoltare
Angajații valoroși vor fi întotdeauna dornici să se autodepășească. Susținerea dezvoltării, prin diferite programe de coaching și instruire, va aduce numeroase avantaje companiei. Oferă-le posibilitatea de a primi instruire pentru programe noi de lucru, pentru testarea diferitelor tehnologii, dar și posibilitatea de a participa la evenimente de profil. Urmează să organizezi petrecerea aniversară a companiei? Cheamă și un speaker motivațional. Angajații buni vor fi întotdeauna fascinați de poveștile inspiraționale, de oamenii care au ceva de spus, de cei de la care au de învățat.
Oferă oportunități de interacțiune socială
Oamenii au nevoie să se simtă bine în comunitate, chiar și atunci când vorbim despre colegii din companie. Teambuilding-urile și evenimentele aniversare le oferă angajaților posibilitatea de a comunica liber, într-un cadru mult mai lejer. Așa se creează conexiuni mai puternice. Așa se creează sprijinul în rândul angajaților.
Recompensează performanța
Angajații au nevoie să se simtă apreciați, iar rolul angajatorului este de a le recunoaște meritele sub diferite forme: bonusuri financiare, alte recompense (vouchere cadou, reduceri, cadouri, călătorii), promovări și chiar laude făcute public.
Oferă un echilibru între viața profesională și viața privată
Visul oricărui angajator este acela ca toți angajații să fie 100% implicați, antrenați pentru a se deconecta total de ceea ce se petrece în plan personal. Totuși, realitatea este diferită. Există anumite situații în care salariații au nevoie de empatie și de sprijin. În plus, un echilibru constant între viața profesională și cea personală va contribui la menținerea unui climat de muncă sănătos. Dacă specificul activității îți permite, le poți crea angajaților un program flexibil de lucru, având posibilitatea de a lucra atât de acasă, cât și de la birou.
Sărbătorește succesul alături de echipă
E important să împarți bucuria cu cei care au contribuit la dezvoltarea proiectelor de succes din cadrul companiei. O mică pauză, prin care se sărbătorește succesul, poate conta mai mult decât crezi pentru echipa ta.
Când este motivarea non-financiară a angajaților utilă?
Cei care își doresc să creeze un mediu de lucru prietenos pentru angajați, ar trebui să se concentreze mai mult pe motivarea non-financiară – un sistem bine organizat de recompense și recunoaștere, care nu presupune acordarea efectivă a unor bonusuri financiare. O astfel de abordare, va contribui la atragerea și retenția talentelor, creșterea implicării, îmbunătățirea performanței și reducerea costurilor. Totuși, e important de menționat faptul că motivarea non-financiară trebuie să vină în completarea recompenselor financiare.
Rolul strategiilor de motivare a personalului
Strategiile de motivare contribuie enorm la dezvoltarea și menținerea unui mediu de lucru prietenos și stimulativ. Angajații devin mai implicați, iar performanța acestora crește continuu. Putem spune că rolul strategiilor de motivare a personalului (financiare și non-financiare) este acela de a construi o cultură organizațională pozitivă. Atunci când forța de muncă este dispusă să se implice și să se dedice total obiectivelor trasate, motivația și performanța creează un întreg, iar acesta din urmă aduce numeroase avantaje companiei, printre care:
- Angajament crescut;
- Productivitate;
- Calitate în muncă și rezultate;
- Stimularea creativității;
- Deschidere către colaborare și lucru în echipă;
- Creșterea profitabilității;
- Deschidere către nou;
- Rezistență la stres și termene limită.
În cele din urmă, orice companie trebuie să înțeleagă faptul că forța de muncă este cea mai puternică resursă. Odată ce ți-ai creat o echipă implicată, 100% dedicată, dispusă să învețe și să îmbrățișeze noile idei, ai toate șansele să ajungi acolo unde ți-ai propus.