Discurs de prezentare personală în Public Speaking: 5 Sfaturi

Amalia Sterescu \ Discurs de prezentare personală în Public Speaking: 5 Sfaturi

Foarte mulți oameni se feresc de discursurile de prezentare considerând că e destul de dificil să vorbești despre propria persoană, mult mai greu decât să relatezi fapte, evenimente sau alte situații care nu au neapărat legătură cu tine. Toți acești oameni pot pierde teren în fața competiției, rămânând într-un con de umbră. Un astfel de scenariu este destul de frustrant pentru cei care chiar au ceva de spus, pentru cei care pot ajuta și care pot deveni exemple demne de urmat pe o anumită nișă.

Dacă și tu îți dorești să-ți depășești limitele și să începi să vorbești despre tine, despre calitățile tale și despre tot ceea ce poți oferi, atunci trebuie să cunoști principalele reguli de comunicare. Odată ce te pui la punct cu tot ceea ce înseamnă autenticitatea și claritatea unui mesaj, poți face următorii pași în cariera de orator. Descoperă, citind articolul nostru, cum să te prezinți în fața oamenilor din sală, fără emoții și gânduri negative.

Cum începi un discurs de public speaking?

Orice discurs de prezentare personală trebuie să aibă o introducere captivantă. Trebuie să atragi atenția celor care te ascultă, trebuie să-i faci curioși, dornici să afle mai multe. Iată cum poți începe:

Începe discursul cu o poveste fascinantă

Oamenii au nevoie de povești, iar tu poți începe discursul cu o relatare inedită, cu ajutorul căreia să ilustrezi o etapă din viața ta, un eveniment sau un moment în care ai avut o revelație. Așa te poți conecta cu audiența la nivel emoțional. Poți lăsa povestea neterminată, revenind asupra finalului odată cu încheierea discursului.

Începe discursul cu un compliment

Poți începe și cu un compliment adresat audienței. „Mă bucur tare mult să văd că s-au adunat atât de mulți oameni dornici să afle mai multe despre…”, „Să știți că vă vedeți foarte bine de aici” sunt doar doua exemple pe care le poți folosi la începutul discursului. Important e să fii sincer. Un speaker la evenimente emană sinceritate prin toți porii. Vei observa, pe parcursul timpului, că cei care nu vorbesc din suflet, cu sinceritate și autenticitate, pot fi dați de gol de mici gesturi. Ar fi păcat să ajungi acolo după tot efortul depus.

Începe discursul cu o statistică uimitoare

Oamenii devin mult mai curioși atunci când le prezinți o serie de informații bine documentate. Poți începe discursul și cu o statistică uimitoare. ”Statisticile arată că doar 23% dintre români au mers în vacanță anul trecut și doar jumătate dintre aceștia au optat pentru un sejur mai mare de 3 zile. Eu mă încadrez în categoria…”. Pentru un vot pozitiv din partea audienței, este recomandat să oferi și sursa statisticilor menționate în introducere.

Începe discursul cu o glumă

O glumă bună, spusă în momentul potrivit, poate destinde atmosfera. Dacă începi discursul cu o glumă, poate chiar cu una care face trimitere la afișul tău de prezentare, audiența va începe să te vadă mai mult ca pe un prieten. Oamenii pot deveni mult mai deschiși, mult mai dornici să te asculte.

Începe discursul cu o întrebare

Poți începe discursul cu o întrebare inteligentă sau cu una retorică. Poate publicul nu va putea să-ți ofere răspunsul pe moment, dar cu siguranță, oamenii vor dori să te asculte și să caute răspunsul în discursul tău.

De asemenea, poți începe discursul cu un filmuleț scurt, cu o provocare, cu un scurt pasaj dintr-o melodie, cu o anecdotă sau cu un citat. Indiferent de modalitatea alesă, trebuie doar să te asiguri că introducerea este scurtă și concisă, relevantă pentru subiectul abordat și captivantă. Poți aprofunda acest subiect dacă te înscrii la cursuri de public speaking.

Începe cu „ce ar fi dacă”

Introducerile de acest fel îi provoacă pe cei din public să-și imagineze tot felul de scenarii. Rolul tău este acela de a veni cu o interpretare personală, dar și cu un sfat bine ancorat în realitate la finalul discursului.

Începe cu o „ghicitoare”

Poți stârni interesul publicului aruncând câțiva termeni care descriu subiectul discursului. Ar trebui să urmeze un moment de 2 – 3 minute în care publicul ia cuvântul, încercând să deslușească sensul cuvintelor. Implicarea oamenilor din public îți poate garanta și atenția acestora până la final.

Exemple de introduceri care captează publicul

Pentru a asculta cele mai bune exemple de discursuri, este recomandat să mergi, în calitate de invitat, la cât mai multe evenimente din industria în care activezi. Analizează cu atenție discursul celor care se află pe scenă, fii atent la reacțiile publicului, ia-ți notițe și nu ezita să pui întrebări dacă ți se oferă această oportunitate. Ne întoarcem acum asupra introducerii, acea partea a discursului care pregătește audiența, care creează o legătură puternică între speaker și public, care stabilește tonul și contextul. Iată câteva exemple de introduceri:

Acestea sunt doar câteva exemple. Este important să-ți găsești propriul drum și să apelezi la o introducere cât mai realistă și convingătoare.

De ce este importantă o prezentare personală?

Înainte de a crea propriul model de prezentare personală trebuie să înțelegi de ce este important să faci acest pas. Deși oamenii sunt interesați de statistici și fapte sociale, vor reține întotdeauna poveștile personale. Pentru tine această prezentare este mai mult decât o carte de vizită. Ce poți transmite printr-un mic cartonaș? Numele, profesia, numărul de telefon și poate un citat care să atragă atenția. În schimb, printr-o prezentare reală poți crea o conexiune cu publicul, cel care îți va oferi încredere. Vorbind despre tine și despre experiențele prin care ai trecut, vei demonstra că ai cunoștințele necesare pentru a deveni un orator de încredere.

Ce poți spune despre tine?

Pentru a realiza o prezentare personală trebuie să depui mult efort. Nu e suficient să îți spui numele și funcția pe care o ocupi în compania pe care o reprezinți. Sunt o mulțime de alți oameni care lucrează în același domeniu și pe aceeași funcție. Ce te face diferit în mulțime?

În cazul întâlnirilor non-formale, te poți lega de vreme, de o carte pe care interlocutorul o ține în mână, de o piesă vestimentară ori de tematica evenimentului, după care să îți introduci numele și funcția. Lucrurile se schimbă atunci când trebuie să prezinți un discurs care să motiveze, să ajute, să ofere explicații etc. În acest caz, este important să-ți spui numele, apoi funcția și, imediat după, să aduci în discuție valoarea pe care o oferi companiei pe care o reprezinți. Ce faci tu diferit și cum aduci un plus valoare mediului de lucru sau oamenilor cu care lucrezi? Menționează și pe cine ajuți.  

Sfaturi pentru a crea o prezentare personală

Doar exersând poți ajunge și tu în punctul în care să creezi prezentări personale care să stârnească interesul și să primească ropote de aplauze. Iată câteva sfaturi utile pentru procesul de creație:

Alege o poveste relevantă

Poveștile personale captează atenția publicului. Asigură-te că întâmplările relatate sunt relevante pentru tema abordară și că reflectă propriile tale experiențe. Evită detaliile irelevante.

Structurează-ți discursul

E important să-ți structurezi discursul pornind de la introducere, cuprins și încheiere. Îți va fi mult mai ușor să bifezi toate punctele odată ce ai organizat ideile într-o ordine logică sau cronologică

Folosește-te de elementele tehnice

Pentru credibilitate 100%, este recomandat să te folosești de contactul vizual, să accentuezi cuvintele puternice, să folosești imagini și filmulețe în prezentare, să faci pauze atunci când este cazul și să-ți adaptezi tonul și intensitatea vocii.

Exersează

Înainte de a livra mesajul, asigură-te că ai exersat discursul acasă, în fața oglinzii sau în fața apropiaților. Va fi mai ușor așa.

Fii autentic

Regula de aur în public speaking este aceea de a rămâne autentic. Te poți inspira de la cei mai buni, dar adaugă o notă personală fiecărui discurs. Îți va prinde bine.

Limbajul trupului

În public speaking, foarte important este și limbajul corpului. Poate nu te-ai gândit până acum, dar prin gesturi, mișcări și priviri poți spune mai multe decât o poți face cu ajutorul cuvintelor. Fii atent la mișcarea brațelor, la poziția corpului, la expresiile feței, dar fără să te chinui prea mult. În final, contează doar să fii autentic.

Așadar, discursul de prezentare personală este ca o carte de vizită complexă, una care spune multe despre tine, despre felul în care te evidențiezi în industrie, despre misiunea ta și despre portretul celor pe care îi ajuți.

Data articol: 20 mai 2024
Leadership
Leadership

cu Amalia Sterescu

newsletter
EXCLUSIV PE MAIL
Un pont citit la cafea îți poate schimba cariera sau business-ul
Asigură-te ca nu ratezi oportunitatea de a accesa gratuit informații valoroase și concise, pe care nu le găsești în altă parte
Abonează-te la newsletter
© 2025 Amalia Sterescu Designed by: Live Design