Reguli de comunicare: Află cum să comunici eficient

Amalia Sterescu \ Reguli de comunicare: Află cum să comunici eficient

Cuvintele potrivite, spuse la momentul potrivit, îți pot schimba lumea. Atât în sfera profesională, cât și în viața personală, oamenii de succes, cei care reușesc să creeze și să mențină relații pe termen lung, au învățat să comunice eficient. Există câteva reguli de comunicare pe care le poți aplica și tu zilnic, îmbunătățindu-ți considerabil relațiile și stilul de viață. Descoperă mai multe detalii pe parcursul acestui articol.

Ce înseamnă comunicare eficientă?

Cu toții suntem tentați să privim acest proces din propria perspectivă. Unii se confruntă cu frica de a vorbi în public, ceea ce-i face să stea cât mai departe de contextele sociale. Alții se concentrează mai mult pe ceea ce vor să transmită, fără să asculte cu adevărat partenerul de dialog. Există și oameni care se pierd în detalii sau oameni care nu reușesc să transmită prin cuvinte ceea ce-și doresc cu adevărat. Totuși, prin comunicare eficientă ne referim la:

Ce înseamnă comunicarea pentru tine? Oferă-ți timp pentru a te autoanaliza și vezi ce ar trebui să îmbunătățești!

Tehnici de comunicare eficientă

Nu e niciodată prea târziu să-ți îmbunătățești abilitățile de comunicare. Înscrie-te la cursuri de public speaking și învață de la cei mai buni! Există numeroase tehnici de comunicare, reguli pe care le poți aplica și tu în viața de zi cu zi, îmbunătățindu-ți considerabil relațiile.

Alege momentul potrivit

E important să fii atent la mediul în care urmează să comunici, la momentul oportun pentru a-ți exprima ideile și dorințele. În funcție de natura mesajului, unele conversații ar putea fi amânate până când există un moment oportun, unul în care toate părțile implicate să fie disponibile și receptive.

Fii sincer și autentic

Oamenii sunt mult mai receptivi, mult mai dispuși să te asculte atunci când le vorbești sincer și ești autentic. Stă în natura firii umane se ne simțim mai atrași de persoanele care se exprimă sincer și curat.

Exprimă-te clar și concis

Comunicarea eficientă presupune ca mesajul tău să ajungă la receptor și să fie înțeles cu exactitate. Formulează-ți mesajul clar, evitând ambiguitățile și folosește un limbaj accesibil, adaptat audienței!

Ascultă cu atenție

În comunicare nu trebuie doar să transmiți mesaje, ci și să fii un bun ascultător. Învață să asculți cu mintea deschisă și vei observa cum relațiile cu cei din jur se vor îmbunătăți de la o zi la alta!

Folosește-te de întrebările deschise

Există mai multe metode de comunicare. La nivel de echipă, de exemplu, liderii se pot folosi de întrebările deschise pentru a încuraja membrii să își exprime ideile în profunzime.

Clarifică neînțelegerile

Multe conflicte din viața de familie ori din sfera profesională pot fi evitate atunci când partenerii de dialog cer să clarifice anumite situații pe moment. Atunci când un mesaj conține anumite neclarității, cea mai bună decizie pe care o poți lua este aceea de a cere detalii suplimentare. Așa se pot evita confuziile.

Acceptă feedback-ul

Poate fi greu la început, dar odată ce înveți să privești feedback-ul ca pe o modalitate excelentă de a-ți îmbunătăți discursul, mesajele tale vor fi livrate mult mai rapid, mult mai clar și mult mai bine.

Controlează-ți emoțiile

Dacă vorbitul în public îți transmite nesiguranță și frică, înseamnă că trebuie să începi să lucrezi cu propriile emoții. Să știi că abilitatea de a transmite mesaje puternice și de a menține o conversație se poate învăța. Ai nevoie doar de timp pentru a exersa și pentru a găsi o modalitate eficientă prin care te poți împrieteni cu emoția.

Dezvoltă-ți empatia

Empatia merge mână în mână cu inteligența emoțională, iar un bun comunicator trebuie să exceleze la acest capitol. Atunci când simt că li se acordă atenție și interes, oamenii sunt mult mai predispuși să împărtășească idei și sentimente, în mod onest, fără temeri sau rușine. Dacă privim din celălalt capăt, dezvoltarea empatiei îi permite ascultătorului să înțeleagă perspectiva vorbitorului, chiar dacă nu este neapărat de acord cu aceasta. Aici intervine și comunicarea asertivă – abilitatea de a-ți exprima gândurile și ideile într-un mod clar, direct și respectuos, fără a neglija opiniile celorlalți.  

Studiază-ți limbajul corpului

Dacă nu ți-a vorbit nimeni despre limbajul corpului, află că acesta se numără printre cele mai fine modalități de comunicare. Gesturile, expresiile faciale și postura pot completa și sublinia mesajul verbal, pot transmite emoții și pot influența felul în care interlocutorii percep informațiile transmise.

De ce e important să comunicăm eficient?

Despre comunicare s-au scris și se vor scrie multe teze, cărți și articole, iar adevărul este că acesta este subiectul prezentului și viitorului. Fără o comunicare eficientă, nu poți face față schimbării și nici noilor cerințe din sfera profesională. Iată de ce este important să știi cum să comunici eficient:

Așadar, comunicarea eficientă este esențială pentru tinerii care fac primii pași în piața forței de muncă, pentru cei care doresc să-și dezvolte abilitățile de leadership, dar și pentru cei care vor să-și îmbunătățească relațiile interumane.

Data articol: 25 martie 2024
Leadership
Leadership

cu Amalia Sterescu

© 2024 Amalia Sterescu Designed by: Live Design