Ce este un manager și care sunt atribuțiile acestuia?
Salariile generoase, avantajele competitive, dar și experiența sunt principalele motive pentru care tot mai mulți tineri visează să ajungă manageri. Sunt sute de locuri disponibile, mai ales în companiile private. Mediul de afaceri are nevoie de manageri cu viziune, de oameni capabili, gata să se identifice cu locul de muncă și să ofere 100% interes pentru îndatoririle zilnice.
Nu este ușor să ajungi în top, pe lista cu cei mai importanți oameni din companie. Nici imposibil nu este. Dacă vrei să devii cel mai bun, înscrie-te la un curs de management, creează-ți relații durabile și lucrează zilnic cu propria persoană! Ce este un manager, care îi sunt îndatoririle, dar și calitățile esențiale? Găsești răspunsul pe parcursul acestui articol.
Ce este un manager?
Înainte de a discuta despre fișa postului, orice viitor candidat trebuie să știe ce înseamnă manager. Atenție, nu vorbim doar despre o funcție care sună foarte bine, ci despre un om care a muncit enorm la managementul carierei, care își cunoaște punctele tari, dar și pe cele slabe și care are capacitatea de a lua cele mai bune decizii pentru companie.
Managerul este o persoană care deține o funcție de conducere, ocupându-se, de regulă, de un anumit departament (manager de vânzări, manager achiziții, manager relații clienți etc). De cele mai multe ori, o astfel de persoană facilitează comunicarea dintre angajați și director sau, atunci când este cazul, clienți și director. De asemenea, în practică există mai multe tipuri de manageri:
- Top manager: Se ocupă de strategia generală a organizației;
- Manageri generali: Se implică în mai multe sarcini și task-uri zilnice;
- Manageri de linie: Se ocupă de serviciile sau produsele din oferta companiei, cu focus pe anumite rezultate specifice;
- Manageri de echipă: Monitorizează atent proiectele din cadrul echipelor de lucru.
Ce scrie în fișa postului unui manager?
Pentru a înțelege cât mai bine ce face un manager, poți arunca o privire asupra sarcinilor zilnice. Sigur că fiecare organizație are propriile nevoi, dar, general vorbind, fișa postului arată în felul următor:
- Stabilirea obiectivelor strategice;
- Monitorizarea reglementărilor juridice și implementarea noilor proceduri;
- Adaptarea strategiei la condițiile și nevoile pieței;
- Stabilirea bugetului pentru fiecare proiect și justificarea legală a acestuia;
- Implementarea planului de activitate;
- Coordonarea implementării sarcinilor de lucru;
- Controlul rezultatelor;
- Identificarea oportunităților de afaceri;
- Reprezentarea companiei în relația cu partenerii, clienții și furnizorii;
- Asigurarea managementul companiei și managementul resurselor umane;
- Întocmirea și transmiterea rapoartelor de activitate.
Acum știi ce este managerul și cum arată fișa postului, ceea ce înseamnă că ești pregătit să lucrezi intens la tot ceea ce înseamnă branding personal. Doar așa poți bifa toate cerințele impuse de companiile renumite și, în mod evident, doar așa poți ținti mai sus în carieră.
Care sunt responsabilitățile unui manager?
Așa cum spuneam, fișa postului seamănă ușor de la o companie la alta, punându-se accent pe specificul nișei. De aici și ideea că atribuțiile unui manager sunt complexe, de multe ori repetitive și, în linii mari, similare de la o companie la alta. Mai precis acesta se ocupă de:
- Coordonarea activității: Se asigură că fiecare zi de muncă decurge conform standardelor impuse pentru fiecare angajat;
- Delegarea sarcinilor: Se asigură că sarcinile sunt distribuite în mod echitabil, în funcție de nivelul de pregătire al fiecărui angajat;
- Comunicare: Menține legătura cu partenerii de business, cu clienții, instituțiile media și celelalte entități;
- Luarea deciziilor: Este capabil să ia decizii de ultim moment, fiind responsabil de impactul acestora;
- Gestionarea bugetului: O mare responsabilitate este bugetul. Managerul este cel care face rost de resursele necesare pentru implementarea proiectelor de lucru, cel care identifică oportunitățile și caută variante de a economisi timp și bani.
În completare, de multe ori, managerul este cel care dă tonul zilei de lucru, fiind datoria lui să identifice problemele și să găsească cele mai bune soluții.
Ce abilități trebuie să aibă un manager?
Există și anumite abilități manageriale de care trebuie să ții cont atunci când îți dorești să avansezi. Sigur că e important să faci apel la autenticitate și carismă, dar sunt anumite trăsături de caracter specifice managerilor de succes. Iată ce calități manageriale trebuie să ai pentru a ajunge în top:
- Comunicare eficientă: Un manager de succes vorbește clar, concis și persuasiv, ascultă și știe să se facă ascultat;
- Inteligență emoțională: Dacă vrei să ajungi în top, trebuie să înțelegi emoțiile, pe ale tale și pe cele din jur. Oamenii transmit semnale puternice prin intermediul emoțiilor;
- Spirit de echipă și colaborare: Un manager cu spirit de echipă va facilita comunicarea dintre membrii și va crea conexiuni puternice;
- Viziune și strategie: Să ajungi manager de succes înseamnă să ai viziune și să poți stabili obiective strategice pe termen lung;
- Motivație: Doar o persoană motivată și entuziastă poate bifa toate sarcinile din fișa postului. În lipsa motivației, orice profesionist poate ajunge din nou într-un con de umbră. De cele mai multe ori, motivația face diferența în orice competiție, inclusiv în mediul de afaceri;
- Abilitatea de a lua decizii: Nu e ușor să fii manager. De aceea, printre calitățile unui manager se regăsește și abilitatea de a lua cele mai inspirate decizii. Un bun manager poate lua decizii pe repede înainte, poate evalua informații complexe și poate alege cea mai bună soluție pentru organizație chiar și atunci când este contra timp;
- Organizare: Un manager eficient trebuie să-și gestioneze foarte bine timpul, să-și prioritizeze îndatoririle și să respecte termenele limită. La capitolul punctualitate și organizare, managerul trebuie să fie un model pentru toți cei din subordine;
- Flexibilitate și adaptabilitate: Cum mediul de business este în continuă schimbare, iar incertitudinea a devenit noua realitate, un manager de succes trebuie să fie flexibil și adaptabil. În momentul de față, companiile se confruntă cu probleme mult mai complexe, comparativ cu anii trecuți. Astfel, un manager flexibil are capacitatea de a gândi critic și de a aborda problemele din diferite perspective.
În cele din urmă, trebuie să reții faptul că un manager de succes este dedicat muncii sale, tot timpul orientat către scalarea rezultatelor. Alege cu grijă domeniul în care vrei să activezi și alocă timp pentru formare!