Idei si exemple de discurs in Public Speaking
Se spune că oamenii pot muta chiar și munții din loc. Fiecare dintre noi are puterea de a-și schimba situația de la locul de muncă, relațiile cu cei din jur, cariera și propria traiectorie. Doar că, de multe ori, este nevoie de un mic imbold, de un mesaj care să ajungă atât la inimă, cât și la creier, un mesaj care să pornească motoarele și să stârnească setea de schimbare.
Un discurs bine structurat, captivant și relevant va educa și va îndruma publicul în direcția dorită. E una dintre cele mai importante lecții pe care le poți învăța la un curs de public speaking. Fie că ne referim la sălile de clasă ori la marile săli de conferințe, abilitatea de a capta și de menține atenția publicului poate contribui enorm la schimbarea pe care cu toții vrem să o vedem în lume. Oamenii chiar au nevoie de povești frumoase, de mesaje inspiraționale și de modele bune de urmat. Și totuși…cum arată un discurs remarcabil? Citește acest articol și descoperă câteva idei de discursuri pe care le poți folosi în cariera ta de orator.
Cum găsești un subiect interesant pe orice temă?
Să știi că vorbitul în public se învață cu pași mărunți, alături de mentorii potriviți. Nu e ușor să scapi de emoții sau de blocajele care nu te lasă să gândești în perspectivă, dar cu ajutor de specialitate îți poți învinge teama, devenind chiar și unul dintre cei mai buni oratori ai lumii. Ești la început de drum? Iată câteva tehnici prin intermediul cărora poți crea un discurs pe orice temă:
Identifică tema și scopul evenimentului
Oamenii se adună într-un loc cu un motiv. E important să discuți cu organizatorii înainte. Ei îți vor spune care este tema evenimentului, dar și obiectivele acestuia. Vei economisi timp prețios pentru a găsi cea mai bună idee de discurs. Acum tot ce trebuie să faci este să creezi o poveste captivantă în jurul unui subiect specific. Menționăm aici că ar fi total deplasat să pregătești un discurs despre parenting la un eveniment de robotică, de exemplu.
Vezi cine face parte din public
E important să-ți cunoști publicul, să știi în fața cui te prezinți. Doar așa poți alege un subiect relevant și, mai mult, îți poți adapta mesajul în funcție de interesele comune ale celor care urmează să te asculte. Care este scopul întâlnirii? Din ce categorie de vârstă fac parte oamenii din sală?
Caută cele mai recente știri și informații din domeniu
Te poți inspira și din știrile care au circulat în ultima perioadă, cele care fac referire la subiectul abordat. S-ar putea să găsești ceva care să te inspire.
Brainstorming
Poți apela și la ajutorul prietenilor sau colegilor de la birou. De multe ori, ne concentrăm atât de mult pe un subiect, încât nu reușim să vedem oportunitatea din fața noastră. Ce cred prietenii tăi despre scopul evenimentului?
Creează o listă cu idei
Creează-ți o listă în telefon și adaugă idei pe tot parcursul zilei. La final, va trebui să cerni informațiile și să alegi subiectul pe care îl stăpânești cel mai și cel mai bine. Nu uita că trebuie să fie un subiect relevant pentru public.
Elemente importante în public speaking
Pentru e deveni un bun orator, trebuie să cunoști principalele reguli de comunicare. Apoi, e esențial să cunoști cele mai importante elemente în public speaking. Sunt câteva aspecte de care să ții cont, indiferent de tipul discursului pe care urmează să-l susții. Detaliem totul mai jos.
Introducere
Orice model de discurs scris sau vorbit trebuie să aibă o introducere. E cea mai importantă parte, cea în care captezi atenția auditoriului, cea în care convingi publicul că ai ceva de spus. Introducerea poate conține și o scurtă prezentare generală a ideilor principale. Așa poți stârni și mai mult interesul.
Utilizarea poveștilor personale
Oamenii sunt mai predispuși să asculte atunci când informațiile sunt prezentate sub forma unei povești personale. Această afirmație nu face decât să întărească mai mult ceea ce spuneam la începutul articolului despre oamenii care au nevoie să asculte povești fascinante.
Folosirea umorului
Ce-ar fi viața fără umor? Acum, când pare că suntem acaparați de stresul cotidian, o glumă bună, spusă la momentul oportun, ne poate face să ne simțim mai bine, să privim cu alți ochi îndatoririle zilnice. În cazul discursului, umorul poate detensiona publicul, dar mai ales oratorul și, în cele din urmă, contribuie la crearea unei legături între cel care vorbește și cei care ascultă.
Limbajul corporal
Pentru ca discursul tău să fie perceput ca unul firesc, deloc forțat, va trebuie să acorzi o atenție deosebită limbajului corporal. Menține o poziție deschisă și folosește-te de gesturi naturale pentru a sublinia ideile principale. De asemenea, este important să menții contactul vizual.
Materialele vizuale
Prezentările în power point, filmulețele din arhiva personală, diagramele și alte materiale vizuale pot aduce plus valoare momentului tău. Pe lângă faptul că întăresc mesajul transmis prin intermediul cuvintelor, materialele vizuale mențin atenția publicului.
Puterea cuvintelor
Secretul nostru, al oamenilor, este acela că putem schimba lumea doar prin intermediul cuvintelor. În public speaking, e important să îți alegi cuvintele cu grijă, să vorbești clar și articulat, să creezi o poveste cu ajutorul celor mai eleganți termeni. E important să fii convingător, dar nu trebuie să treci granița spre autoritate impusă.
Concluzie puternică
Pentru finalul discursului trebuie să creezi o frază sau o propoziție care să rezume toate punctele importante și care să motiveze publicul. Putem spune că este una dintre cele mai grele părți. Trebuie să găsești acel ceva care să ajungă la sufleul fiecărei persoane care te ascultă.
Idei de discursuri
Fie că ești la început de drum sau ai început de ceva timp să ții prezentări memorabile, oricând ai nevoie de un strop de inspirație. Îți prezentăm, mai jos, câteva exemple de discursuri pe care le poți pune și tu în aplicare.
Discurs motivațional
Foarte mulți specialiști țin astăzi discursuri motivaționale. E și o mare cerere în domeniu. Oamenii chiar au nevoie de un mic imbold pentru a face pași concreți în carieră sau în viața de familie. Prin definiție, discursul motivațional este o prezentare, mai scurtă sau mai lungă, concepută special pentru a încuraja audiența. Scopul speakerului este de a stârni emoții pozitive și de a crește încrederea oamenilor care îl ascultă. Iată câteva idei:
- Cum să-ți depășești frica de a vorbi în public;
- De ce e important să-ți depășești limitele;
- Balanța dintre viața personală și cea profesională;
- Despre suișuri, coborâșuri și echilibru;
- Fiecare eșec este o nouă provocare;
- Despre cum alții NU au puterea de a defini cine ești tu;
- Ești ceea ce mănânci;
- Poți atinge imposibilul dacă îți dorești;
- Importanța alimentației pentru o viață lungă;
- Despre disciplină și planul de carieră;
- Managementul timpului;
- Cum să-ți transformi pasiunea în carieră;
- Cum să fii fericit și împlinit.
Discurs persuasiv
Un discurs persuasiv este gândit în așa fel încât să ofere afirmațiile și argumentele necesare publicului pentru a lua o decizie importantă. Prin persuasivitate se urmărește câștigarea încrederii și convingerea ascultătorilor să adopte o anumite opinie. De regulă, astfel de discursuri sunt ținute de către agenții de vânzări sau de către politicieni, dar există și alte categorii de persoane care pot face apel la persuasivitate prin discursurile ținute. Iată câteva exemple concrete:
- Nu câștigul, ci experiența contează;
- Pericolele paginilor de socializare;
- Inteligența depinde de mediu și de educație, nu de genetică;
- Sportul ne menține tineri și puternici;
- Meditația te ajută să scapi de stres și anxietate;
- Tehnologia ne poate acapara viața.
Nu putem trece mai departe fără să amintim câteva discursuri celebre. Trebuie să le cauți înainte de a-ți creiona propria poveste. Ne referim aici la:
- I Have a Dream” – Martin Luther King Jr;
- Jobs” – Steve Jobs;
- Yes We Can” – Barack Obama.
Discurs unic
Poate cauți un exemplu de discurs scurt, dar și unic. Aici trebuie să te bazezi doar pe experiența personală și să oferi publicului o mică parte din tine. Iată câteva subiecte pe care le poți aborda:
- Puterea vindecătoare a artei;
- Viața fără internet;
- Fața nevăzută a diferitelor industrii (cosmetice, de exemplu);
- Impactul familiei asupra femeii însărcinate;
- Saltul în carieră – de la muncitor necalificat la lider autentic;
- Despre cum putem reduce inegalitatea;
- Tendințele viitorului în lumea corporatiștilor.
În cele din urmă, orice speaker la început de drum trebuie să cunoască regula de aur – exersează, exersează și iar exersează! Odată ce ai ales subiectul, e necesar să te familiarizezi cu acesta, să faci cercetări și să te pregătești chiar și pentru posibilele întrebări. Pregătește-te temeinic și nu uita că felul în care livrezi mesajul completează acuratețea și relevanța informațiilor.