Inteligență emoțională: Ce este și cum o dezvoltăm

Amalia Sterescu \ Inteligență emoțională: Ce este și cum o dezvoltăm
inteligenta emotionala

Atunci când ai un stil de viață activ, când lucrezi cu diferite tipologii de oameni și când întâlnești zilnic noi oportunități de dezvoltare, e crucial să te poți adapta fiecărui context. Aici intervine inteligența emoțională. Nu e ușor să înțelegi emoțiile celor din jur, mai ales atunci când reușești cu greu să jonglezi cu propriile sentimente. Aici intervine exercițiul.

În momentul de față, societatea e în continua evoluție, oamenii sunt tot mai însetați de cunoaștere, iar cei care nu și-au setat visuri mărețe, încep să facă primii pași spre progres. Nu e ușor să ajungi acolo, să fii pe culmile succesului. Trebuie să îți poți gestiona emoțiile și trăirile, utilizându-le în cele mai bune moduri. E clar că acum, mai mult ca niciodată, se vorbește despre dezvoltare emoțională și despre capacitatea oamenilor de succes de a se adapta în orice context din viața personală sau profesională. Află, din rândurile următoare ce este inteligența emoțională, cum se poate dezvolta la adulți și la copii, dar și care sunt principalele abilități de leadership pe are le are un om capabil să înțeleagă și să gestioneze emoțiile celor din jur.

Ce este inteligența emoțională?

Inteligența emoțională ca definiție este privită ca un adevărat avantaj competitiv al oamenilor de succes, cei care au capacitatea de a înțelege propriile trăiri și emoții, cât și pe ale celor din jur. Conceptul este întâlnit adesea în zona de business, dar și în viața de zi cu zi. De dimineață până seara, de la începutul săptămânii și până la final, fiecare dintre noi întâlnește oameni, cunoscuți sau necunoscuți, fiecare este pus în anumite situații, fiecare trebuie să ia decizii contra-timp și să facă pași concreți spre atingerea obiectivelor.

Despre conceptul de inteligență emoțională (EI) se vorbește încă din anii 60, doar că a devenit tot mai popular în ultima perioadă, fiind cunoscut acum și ca un coeficient emoțional (EQ). Cel care a contribuit la dezvoltarea acestui concept este Daniel Goleman, scriitor, psiholog și fost jurnalist de știință. De menționat este că acest coeficient emoțional este diferit de coeficientul de inteligență (IQ), un termen cu care suntem mult mai familiarizați. Concret, IQ măsoară abilitățile mentale cognitive, în timp ce EQ măsoară capacitatea unui om de a înțelege emoțiile și de a se adapta contextelor diverse.

inteligenta emotionala in business

Componentele inteligenței emoționale

Pentru a înțelege cât mai bine conceptul dezvoltat de Daniel Goleman, trebuie să parcurgi cele 5 componente ale inteligenței emoționale. Va fi mult mai ușor să îți creionezi propriul drum spre înțelegerea sentimentelor care te înconjoară.

Autocunoașterea

Dezvoltarea inteligenței emoționale începe prin autocunoaștere. Cei care au un coeficient emoțional dezvoltat sunt cei care se cunosc foarte bine, cei care sunt realiști, care știu unde excelează, dar și unde ar trebui să mai lucreze.

Stăpânirea de sine

Stăpânirea de sine îți aduce puncte în plus atât în viața personală, cât și în carieră. Cei care au puterea de a-și stăpâni gândurile, emoțiile și impulsurile de moment pot la decizii fondate, bine ancorate în realitate. Poți aprofunda acest subiect la un curs de public speaking, acolo unde vei învăța să preiei controlul emoțiilor, chiar și atunci când toți ochii sunt ațintiți asupra ta. Stăpânirea emoțiilor este un mare avantaj, indiferent că ne referim la viața personală sau la carieră.

Motivație

Motivația este o calitate esențială a omului productiv. Cei care găsesc motivație în fiecare zi sunt cei care au planuri pe termen lung, cei care le respectă și investesc timp și resurse spre îndeplinirea obiectivelor.

Empatie

Sigur ai auzit despre empatie și despre felul în care unii oameni ascultă și înțeleg problemele celor din jur. Nu e ușor să fii un bun ascultător. Ai nevoie de timp pentru a cugeta, pentru a înțelege durerile, fericirea și nevoile celorlalți.

Abilități sociale

Oamenii dezvoltați din punct de vedere emoțional sunt cei care reușesc să comunice cu ușurință, fiind o plăcere să converseze cu toți cei din jur. Nu degeaba se consideră că ei sunt cei mai buni lideri, fiind capabili să creeze și să întrețină relații pe termen lung.

Caracteristicile unei persoane cu inteligență emoțională dezvoltată

E foarte important să nu facem confuzie între persoanele cu inteligență emoțională dezvoltată și cele care sunt mai optimiste din fire, care sunt calme și găsesc motivație la locul de muncă. Iată cum arată o persoană cu un nivel ridicat al coeficientului emoțional:

La polul opus, există și persoane care nu dețin controlul emoțiilor. Ei sunt cei care:

Inteligența emoțională la copii

În cazul copiilor, inteligența emoțională are un rol important în procesul de dezvoltare armonioasă, iar aici intervin părinții, cei care trebuie să-i ajute, să le vorbească despre emoții, despre sentimente și despre adevărul care nu este unul universal. Există mai multe tipuri de inteligență emoțională, iar la copii se traduce prin stabilirea relațiilor, gestionarea conflictelor și crearea prieteniilor de lungă durată.

Numeroase studii și cercetări au demonstrat că cei mici se pot descurca mult mai bine la școală dacă sunt suficient de dezvoltați din punct de vedere emoțional. Cei care sunt dispuși să lucreze în echipă, să accepte alte idei, să tolereze, să împartă și să urmeze anumite reguli bine stabilite sunt și cei care au mari șanse să obțină calificative bune și să-și creioneze un drum către un viitor prosper pe plan profesional.

inteligenta emotionala copii

Dezvoltarea inteligenței emoționale la copii

Un rol important în dezvoltarea emoțională la copii îl au părinții. Ei sunt cei care își asumă rolul de model, cei care le explică diferitele comportamente și alternativele pe care le au în crearea unor relații de lungă durată. Cum poți face acest lucru?

Inteligența emoțională în business

Inteligența emoțională la locul de muncă și, în general, inteligența emoțională în leadership este un aspect tot mai întâlnit în viața de business. Companiile au nevoie de oameni puternici, de oameni care reușesc să se adapteze, să țină frâiele echipei, să înțeleagă, să asculte și, în același timp, să își păstreze autoritatea.

De cele mai multe ori, studiile au demonstrat că, la locul de muncă, coeficientul EQ poate fi mult mai important decât coeficientul IQ. Aici putem lua ca exemplu două situații concrete: interviul de angajare și evaluarea anuală. Oamenii care își stăpânesc foarte bine emoțiile pot obține mult mai ușor un post într-o companie. De altfel, cei care au puterea de a-și recunoaște calitățile și punctele slabe sunt și cei care acceptă un feedback negativ, căutând mai târziu soluții pentru a se perfecționa.

Dezvoltarea inteligenței emoționale la locul de muncă

Un curs de leadership îți poate oferi cele mai bune instrumente pentru a-ți face acest parcurs mult mai ușor. Dezvoltarea inteligenței emoționale la locul de muncă ține, în primul rând, de autocunoaștere și acceptare, iar mai apoi de relațiile cu ceilalți și de modul în care sunt privite și gestionate acestea. Iată câteva tehnici pe care le poți aplica:

În final, trebuie să știi că inteligența emoțională joacă un rol important pe scena vieții, atât în plan profesional și academic, cât și în viața de familie sau în relațiile cu prietenii. O persoană dezvoltată din punct de vedere emoțional va ajunge mult mai ușor la obiectivele propuse, va construi relații frumoase și, la final de zi, se va simți mult mai bine.

Data articol: 19 ianuarie 2024
Leadership
Leadership

cu Amalia Sterescu

newsletter
EXCLUSIV PE MAIL
Un pont citit la cafea îți poate schimba cariera sau business-ul
Asigură-te ca nu ratezi oportunitatea de a accesa gratuit informații valoroase și concise, pe care nu le găsești în altă parte
Abonează-te la newsletter
© 2024 Amalia Sterescu Designed by: Live Design